måndag 23 januari 2012

Suck

Idag bråkade jag med mina gurls igen. Jag, radikalfeminist, dom, not so much. Vi sitter och pratar om vilka sporter vi gick på som små. Visade sig att min kompis varit grym konståkare, tränade i elitgruppen sex gånger i veckan vid sex årsålder, hur grymt? Sen slutade hon ju tyvärr vid tio. annars hade jag känt en elitidrottare satt sää. Själv tränade jag på Malmöflickorna, asså låt mig inte börja på detta sjukliga att jag har gått där. I o för sig, kvinnoseparatistiskt gillar jag ju, men badräkterna. Bollarna en skulle kasta på ett speciellt sätt, Att sitta och studsa dom i helt oergonomisk ställning så fötterna värkte. Dem hoppsasteg vi skulle göra, ingen kraftfull Pippi-style där inte. Säger inte att alla sporter o fritidsaktiviteter måste vara *tuffa"**styrketräning* *kondisuppbyggande* osv men malmöflickorna var bara så kram. Och så överklassigt! En kunde direkt se skillnad på överklassflickorna som hade nya, blå badräkter, övderdragsoverall, pantalonger, benvärmare och blänkande röd boll samt de få från arbetarklassen som endast hade en begagnad ljusblå baddräkt att frysa i och en sumpig boll som började flagna lite. KRAM



Sen kom vi in på den här goa linjen "När jag får barn ska dom...". Det kan vara såhär
 "när jag får barn ska dom få välja själva vad dom vill göra".
Nu var det såhär "Mina barn ska gå på balett".
Jag ba, fett, kroppskontroll, riktig skill dom lär sig, så sjukt snyggt, bra träning, kul. Så länge det inte är för mycket press och noll vikthets dvs. Sen fortsatte dom "fast inte om jag får killar". Hela mitt ansikte samt hjärta skrynklades ihop av sorg och smärta. skrek VARFÖR!? Dom ba "det passar inte". jag ba va? "Det passar bara inte. Och killar som dansar salsa huhuhu!".

Lidandet fortsatte. Fotboll när kvinnor spelar är inte lika roligt som herfotboll. Försökte få dom att förstå att det handlar om solidaritet och systerskap. Bara genom att säga så gynnar du patriarkatet. Det gjorde dom inte. Eller min nybörjarfeministkompis fattade typ, två bara nejnejnej det här har inget med feminism och göra, det bara är så, den femte satt tyst som graven. Blir så så ledsen. Hej då
puzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar