tisdag 31 januari 2012

Hashtag sexism

Det Hanna Hellquist har skapat på Twitter är så genialt. Hela dagen har hon dessutom retweetat personer som berättat om obehagliga/ äckliga/ tråkiga upplevelser som beror på patriarkatet. Samt även retweetat några som har uppenbar avsaknad av analys. Det förstnämnda var tråkigt att se, det sistnämnda var tråkigt att se men av helt olika anledningar. Det första tråkigt pga alltid tråkigt att se hur pass mycket skit patriarkatet leder till. samtidigt viktigt, blunda aldrig för sexismen mina vänner och behåll genusglasögonen på. Det sista var tråkigt att se för att, ja, jag tror ni fattar. Kort sagt: sexister är tråkiga. För att uttrycka det hela milt.

Min sexistiska vardag ser väl lite ut såhär: redovisning i klassen. De som river av skratt och spexar är killarna. Tjejerna är duktiga och rabblar fakta. En kille upprepar konstant vad en tjej säger för han tyckte inte det var tydligt nog (alternativt älskar han ljudet av sin egen röst. Eller kombination av båda). Asså varför ställde jag mig inte upp och skällde ut honom? Skäms riktigt mycket över det.

Inbillar mig dock att jag har gjort en insats idag. Delade nämligen ut en enkät om likabehandlingsplanen i en tvåa idag, samt förklarade vad diskriminering innebär och vad HBTQI står för. Jag skrev till och med det på tavlan. HBTQI skrev jag med en svart whiteboardpenna, alla lyssnade uppmärksamt och jag blev riktigt taggad på att bli lärare! Men fatta att vistas på gymnasieskolan (även känt som sexismens näste) även efter att du gått ut trean??? kanske i princip resten av livet??? Det hade ju varit sjukt. Visserligen hade jag kanske kunnat *göra skillnad*. Aja, kan säkert göra det på andra sätt. 

Besviken på mitt läppstift jag köpte i söndags, fel tester stod framför fel förpackningar, så "Cute" var inte alls nån fräsig röd färg utan en typ brun? Neutral? Här kommer två bilder, en ser knappt nån skillnad.

*kul tävling* Gissa vilken som är vilken! Vinnaren får en kram!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar