söndag 29 januari 2012

Tea with Mussolini


Så heter en film jag har sett idag. De handlar om ett gång tuffa brittiska tanter som bor i Florens bl.a Maggie Smith som jag älskar och Cher som är en rik amerikanska pga att hon gifter sig med gamla gubbar som ger henne allt hon vill ha. Filmen klarar Bechdel´s test och får faktiskt även plus på HBTQI kontot! En karaktär är flata i kostymbyxor som dansar med snygga italienskor. Sen kommer andra världskriget, alla killar måste bli soldater. Fast Maggie Smith älskar sin brorson för mycket och vill inte att han ska dö. När alla tanter blir ihopsamlade av de engelska soldaterna sätter de på honom hatt och klänning och kallar honom Lucy. fast detta räddar hans liv tycker han att det är asjobbigt och förnedrande. Speciellt när de italienska soldaterna flörtar med honom. Så, spoliervarning, en kväll börjar han skrika, I am a man, I am a man, sliter av sig peruken och klänningen och springer ut i natten i bara kalsipperna. Rolig film, intressant med lite historia och så vidare.

Igår var jag och Josefin och såg den allra sista föreställningen av Prins Charles känsla. Så fett att jag har sett både premiären och den sista. Och den var sjukt bra och skådespelarna var grymma igen. Det blev stående ovationer.

Annars kan jag berätta att Maja och jag har varit ute och shoppat och jag köpte inte en t-shirt för 80 kronor för jag var osäker på om jag skulle använda den. Kände mig så duktig och miljömedveten.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar