onsdag 16 januari 2013

Öppet brev till Sveriges Television

Kära svt!
Jag har en fråga till er. Eller rättare sagt, tre frågor som jag hoppas ni kan besvara!
1. Vem fan e Anders Timell?
2. Vad har Anders Timell som gör honom kvalificerad och lämplig att göra en lista över årets idrottsprestationer?
3. Var det ingen som kollade igenom hans manus innan ni skickade ut honom på scenen och sände ut det han sa över hela Svea rike land?

Jag själv har inte sett idrottsgalan, men efter att ha läst Patrik Svensson i dagens Sydsvenskan är jag inte glad. Inte glad alls. Svensson skriver att det fanns två kvinnor med på Anders Timells lista. Här nedan kommer bilder på dom samt Timells motivering till deras medverkan.
Lindsey Vonn, alpin skidåkare.
"varför tror ni hon är med på listan, höhö?"
Bildgooglar ni Lindsey Vonn kommer ni finna ett antal bilder på henne i bikini, men jag är säker på att ni på svt håller med mig om att de bilderna inte har något med hennes idrottsprestation att göra. Anders Timell kunde kanske nämnt något om hennes idrottsutövande och endast detta, hon blev ju faktiskt etta i alpina världscupen 2012.
Serena Williams, tennisspelare
"Vilken tjej! Hon får gärna knacka på min dörr"
Förslagsvis hade Anders endast kunnat säga att Serena Williams tog OS-guld i både singel och i dubbel tillsammans med sin syster Venus Williams.

Här har vi alltså en man som kommer in och objektifierar kvinnliga idrottare på bästa sändningstid. Känns det bra svt? Känns det gött?

Nä vet ni vad, nu får ni ta och skärpa er!

Puss och kram från 
Filippa 

PS. Såhär ser Anders Timell ut om någon undrar. Som ett riktigt litet vider. DS


4 kommentarer: