söndag 6 februari 2011

Amelia Adamo, du förstörde min lunch

Idag satt jag på jobbet och avnjöt min lunch i godan ro samtidigt som jag läser det något ångestframkallande magasinet topphälsa. Ni vet hur det är, ena sidan är ”Egoboost, älska dig själv, du DUGER som du är” andra sidan ”superdieten som får dig att gå ner 20 kilo på ett halvår, ät mindre fett, nej förresten ät mer fett, du får inte äta kolhydrater, eller nej jag ångrade mig: ät gärna kolhydrater” med mera och så vidare plus.
Sådant är ju de flesta magasinläsande kvinnor vana vid. Men sedan vänder jag blad och sätter nästan en bit sallad i vrångstrupen. Vad är det då jag ser:

Så ni ser att det inte bara är män som är sexister utan även Amelia Adamo. Detta är hennes åsikter om man tolkar det fantastiska tipset ovan:
·         ”Tjejer” är såååå töntiga och mjäkiga, inte alls lika kapabla och driftiga som män. Inte konstigt att de alla har så låg lön. Jag däremot har tuffat till mig lite och spelat på männens planhalva. Därför tjänar jag tre mille om året, sweeeet.
·         ”Mysiga kvinnonät” är för mesar, man kan ju inte hålla på och berömma och peppa andra kvinnor, man måste trycka ner dem som männen gör för att lyckas. Då spelar man på männens planhalva och tjänar 3 mille om året, sweeeet.
·         Är man kvinna så är man ”tjej” hela livet, men en man är ju alltid en man såklart. Jamen det är väl självklart, kvinnor är ju liksom mindre och mer sårbara, så de passar liksom bättre att kalla dem för tjejer.

Och det sorgliga är att Amelia har rätt. Du kommer ingenstans som kvinna om du inte tuffar till dig lite. Det räcker inte med att du är otroligt duktig för att du ska få samma lön som dina manliga kollegor, du måste börja bete dig lite mer ”manligt” också. En man har alltid respekt p.g.a sitt kön medan en kvinna måste ”förtjäna” den genom att visa sin kompetens, en kompetens som oftast måste vara större än en mans för att få samma uppskattning. Så lycka till med det. Eller för att citera Liv Strömquist ”kvinnlig representation som går ut på att kvinnor ska klättra omkring i det sjuka, kapitalistiska högersystem som män byggt upp är ASDÅLIGT!! Det behövs en mycket, mycket mer radikal feministisk vision..”
Och kanske behövs det också lite fler mysiga kvinnonät där vi peppar varandra.
OHOH TJEJER, OHOH TJEJER VI MÅSTE HÖJA VÅRA RÖSTER FÖR ATT HÖRAS! Eller så kan alla bara stanna upp och lyssna lite så att vi slipper skrika dubbelt så högt som männen hela tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar