måndag 7 februari 2011

Egypten

Det här inlägget kommer inte att handla om Egypten. Rubriken är bara ett billigt knep för att hamna lite högre upp när man googlar landet. Nej men allvarligt, jag tänkte skriva lite om Tunisien vars revolution ju förmodligen var en skjuts för egyptierna att sätta igång och demonstrera. Vad berodde då revolutionen i Tunisien på? En välutbildad man som satte eld på sig själv för att han inte fick sälja grönsaker från sin lilla vagn? Jo, förmodligen. Jämställdheten mellan män och kvinnor i landet? JADÅ!
Tillåt mig utveckla. Jag läste en artikel från Sydsvenskan, den publicerades redan i lördags så jag är lite sen, men jag hann faktiskt inte läsa tidningen innan jobbet. Hursomhelst så intervjuas dansk-tunisiska Nadia Zaabi som studerar Mellanösternkunskap. Enligt henne fick revolutionen kraft att ta form från jämställdheten som råder i landet. När det råder jämställdhet och kvinnor har sin frihet blir det lättare för kvinnorna att kräva ett bättre samhälle i övrigt gällande demokrati och ekonomi.
Tunisiens förste president Habib Bourgiba använde sig på ett mycket smart sätt av jämställdhetsreformer när landet blev självständigt från Frankrike.
·         Tunisiska kvinnor fick rättigheter unika för arabvärlden
·         Kvinnorörelsen utnyttjades för att få legitimitet i Väst.
·         Abortförbudet avskaffades 1973. Två år före Vive la France!
·         Idag är 58% av de högskolestuderande i landet kvinnor.

Så ni ser ju så fett det blev tack vare lite jämställdhet!

1 kommentar: