tisdag 8 februari 2011

Tangled




Puh! Just nu håller jag på att skriva en helt underbar uppsats om flerspråkighet. Jag lyckades flippa hela min datorskärm så att den låg liksom på sidan precis när jag skulle börja. Hur ska man skriva när man måste lägga huvudet på sidan för att se liksom? Men min snälle morbror kunde som tur var fixa den åt mig. Så nu sitter jag här och skriver så att det enda som hörs från mitt rum är ett blixtsnabbt knattrande från tangenterna. Typ. Nu tänkte jag unna mig en paus i skrivandet och skriva lite mer. Fast när det är till bloggen är det ju bara roligt.

Jag tänkte skriva om något som värmde mig lite när jag kämpade mig hem från skolan i snålblåsten.

Japp, den här affischen för filmen ”Tangled” eller ”Trassel” som den så fint heter på svenska. Varför gjorde den mig så glad då? Jo, för en gångs skull är kvinnan faktiskt aktiv! Hon är till och med lite fräsig och farlig där hon står med sitt hår i högsta hugg. Visst, killen ser inte hjälplös och mjäkig ut så de har inte helt flippat på könsrollerna, men det fick mig i alla fall att dra på smilbanden lite grann att se en tuff Disney prinsessa så att alla småbarns kvinnliga förebilder inte bara vill städa och laga mat och ta hand om sju små män som Snövit, eller skaffa ben för att kunna möta sin drömprins som Ariel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar