fredag 10 juni 2011

Sommar och sol

Visst är det underbart? Själv är jag otroligt avundsjuk på alla som förutom att njuta av det fantastiska vädret kan njuta av att gå ut gymnasiet, till exempel min kära kusin som tog studenten igår. Fast trean blir nog kul. Men, det var inte det jag tänkte skriva om nu, utan sommar och sol. För det är inte bara det tillstånd som råder här i Malmö stad just nu, utan även titeln på en av de sämsta låtarna någonsin.
Sommar och sol är en låt av Markoolio, en töntig svensk rappare (jag vet inte ens om vi ska kalla det han gör att rappa, mer prata till musik) som genom många av sina låtar befäster de traditionella könsrollerna. I låten sommar och sol lär han exempelvis ut hur killar ska ragga:
Hej Lisa du é fin ida och gud va du dansar bra.
Samt hur de ska reagera när de blir dissade:
Hon sa tack ska du ha, men vet du va du é ful och äcklig
så du kan dra
VA!!!
okej jag ska inte tjata men jag måste fråga e´du flata?
Och att män är jägare och kvinnor är samlare:
Vaknade ensam med feta baksmällan
ingen brud som gick i fällan
Med andra ord, de kanske vanligaste klyschorna om kvinnligt/manligt. Budskap som snappades upp av Markoolios målgrupp, barn i åldern fem till elva år typ. Alltså var jag en del av målgruppen när den här låten var en ”hit” (2001) och den hördes på många lågstadiediscon, vilket kan vara en förklaring till att många killar i min ålder är lite kickade i skallen. (OBS, jag må vara en bitterfitta, men om ni inte fattade att den förra meningen (mest) var på skämt är ni tråkiga). Eftersom det var så pass längesedan den här äckliga låten var en ”hit”, så tänkte jag väl att jag borde slippa höra den någonsin mer. Men ack vad jag trodde fel! Efter att jag skrivit mitt förra blogginlägg om sexistiska låttexter beger jag mig till Friskis & Svettis för att träna lite medeljympa. Ledaren meddelar oss glatt att idag har hon satt ihop ett litet ”sommarpass”. Trevligt, tänker jag. Oj så fel jag hade. För där kommer den, en låt som var poppis för tio år sedan och som borde ruttnat bort i ett dammigt skivarkiv för läääänge sedan. Men ledaren hade bevisligen begett sig in i detta skivarkiv, grävt i den smutsigaste högen och dragit ut denna skitlåt som inte förtjänar att kallas musik.
Sommar och sol
Vi har kort tajt kjol
Och vi vill ha dig
(jag vet jag vet)
Markoolio!
(det é ja!)
Jag vet att jag hann tänka: det här händer inte. Det här händer inte. Jo det gör det. O herre gud. Snälla gud, ta mig härifrån. Livet passerade i revy framför mina ögon. Jag såg ljuset i andra änden av tunneln. Men jag överlevde och nu sitter jag här. Hoppas att ingen av er någonsin behöver höra den här låten och om den skulle komma på ett jympapass, försök inte vara tappra som jag var, frö det är det inte värt. Bepara er själva mycket lidande, spring ut till närmaste musikspelare istället och sätt på en fet låt av Nicki eller Missy så känns det mycket bättre.
<3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar