tisdag 21 juni 2011

Just det!

Jag glömde ju! Det finns faktiskt EN film till på biorepetoaren i sommar som är kvinnocentrerad. Här bjuder jag på trailern:


Som ni ser är det en film om lesbianer, faktiskt den första svenska som gjorts efter Fucking Åmål. Och eftersom det är just en film om flator handlar den inte bara om en kvinna utan om TVÅ! Wow, vilken revolution. Dock skulle jag ändå inte påstå att "de unga tjejerna tar över". När alla filmer i biografernas program handlar om:
lesbianer eller
kvinnlig vänskap eller
systrar eller
mor och dotter förhållanden
då kan vi snacka om övertagande! Men om det är ett för stort steg att bara börja producera kvinnocentrerade filmer med en gång (vilket en skulle behöva göra för att väga upp för mansdominansen genom tiderna) kunde ju filmindustrin fortsätta producera manscentrerade filmer, men kvinnorollerna kunde få ha ett eget liv och egna tankar och känslor, inte bara serva mannen. Kvinnoroller som VDn, hjältinnan, tjuven eller losern istället för flickvännen eller mamman skulle jag vilja se fler av. Och skådespelerskan behövde kanske inte vara vidunderligt vacker hela tiden. Bara ett tips. Här kan ni se vad min idol Anita Sarkeesian anser om saken:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar