måndag 6 juni 2011

Feministfrequency

Är kanske den fetaste videobloggaren på hela internet. Näst efter mig såklart. Nej, jag bara skojade, den här kvinnan, Anita Sarkeesian heter hon, är oändligt mycket bättre. Hon har alltid värsta researchen, statistik, exempel och hela köret, sånt som jag aldrig orkar leta reda på. Plus att hon är grym på att redigera, jag+ min dator är båda två jäkligt kassa på det, den hänger sig, jag orkar inte, tjejer och teknik ni vet. Men en dag ska jag bli lika bra som du Anita, eöer iallafall nästan lika bra. Hursomhelst, i den här fantastiska videon:


Berättar Anita för oss om en av Hollywoods många stereotypiska kvinnokaraktärer
The Manic Pixie Dream Girl!
En underbar, barnslig, sorglös kvinna (The Manic Pixie Dream Girl!), utan några egna intressen eller bekymmer, kommer som en räddande angel in i vår deprimerade (manlige) hjältes liv. Genom sina galna upptåg och sin naturliga sexighet räddar hon vår man, så att han i sin tur kan rädda världen. Typ. Men själv har kvinnan inga önskemål, drömmar eller ambitioner, hon finns bara där för killen. Mer info finns i filmen, se den! Detta är dessutom bara den första i en serie med sex filmer, ni kan se fram emot följande portsätt av stereotypiska kvinnokaraktärer:
Women in Refrigerators
The Smurfette Principle
The Evil Demon Seductress
och två till som Anita inte publicerat än. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar