lördag 25 juni 2011

Mer läsgodis i Bang

Läsgodis! Haha. Ha. Ha. Fattar ni? Ursäkta gubbskämtet* och låt oss komma till saken. Har bläddrat igenom Bang medan jag åt frukost och läste en mycket intressant artikel om demonstrerande kvinnor i Jemen.  Tanya Holm som är frilandsjournalist skriver om att det ”pågår en revolt inom revolten”. I Jemen:
·         Knackar en bussåkande kvinna med ett mynt på rutan så att en medåkande man kan ropa åt busschauffören att stanna. Kvinnan blir omhändertagen.
·         Äter kvinnorna bakom skynken på restaurang så att ingen ska se deras ansikten när de lyfter på slöjan för att stoppa gaffeln i munnen.
·         Är det tabu för kvinnliga bybor att lämna hemmen.
·         Påbjuds dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott i lagböckerna.
·         Samma böcker innehåller däremot inga lagar mot kvinnomisshandel eller kriminalisering av våldtäkt inom äktenskapet.

De pågående demonstrationerna har blivit ett tillfälle för kvinnorna att ta plats i offentligheten och hävda sin rätt. Atiaf Alwasir är en av de kvinnor som tar tillfället i akt och protesterar mot regimen.
”Om kvinnor inte får rätt inom proteströrelsen kommer de heller inte få några i det framtida samhälle som skapas. Vi vet att kvinnor har använts i revolutioner för att ge rörelsen legitimitet och sedan glömts bort. Kvinnor måste ställa sina krav redan nu och berätta om allt som är fel. Det vi inte får till här på demonstrationen, kommer inte att finnas med i det nya samhället. En 17-åring sa åt mig att jag inte får marschera med männen. ’Jag deltar just för att du sa åt mig att jag inte får’ svarade jag. För om vi kvinnor inte talar nu så kommer 17-åringar sedan att säga ’du får inte arbeta’”
Protesterna leder också till att män och kvinnor möts och samarbetar, något som aldrig skett tidigare. En revolution kan föra med sig så mycket positivt om alla tillåts delta. Tillåts en inte så får en kämpa och vara med ändå. Framtida kvinnor i Jemen kommer att ha medsystrar som Atiaf Alwazir, som demonstrerat fast de uttryckligen förbjudits, att tacka för mycket.

Atiaf Alwasir, den feministiska krigaren, är en av få kvinnor som låter sig fotograferas. Innan protesterna var det förbjudet, nu när allt är kaos är det fortfarande många kvinnor som vägrar att få sin bild tagen. Skammen i att bli betraktad sitter djupt.
*Gubbskämt: oftast en dålig ordvits eller ett skämt på någon annans bekostnad, ibland med sexistiska inslag. Exempel:
Jag står vid kassan på jobbet.
Gubbe– är det du som är Wayne?
Jag– He. He. He. Nej.
Gubbe– Nej, det är du alldeles för vacker för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar