onsdag 8 juni 2011

Där smög det in lite sexism

Jag kan i lugn or ro njuta av livet, slappna av och chilla, men helt plötsligt smyger lite illaluktande sexism sig in i rummet. Den här gången smög sig dock sexismen in på ett lite oväntat ställe: mina hörlurar. Jag var ute och sprang och lyssnade på lite muzik. Nu vill jag varna alla läsare: sådana danslåtar där en mest lyssnar på beatet och inte så mycket på texten: de har de fulaste texterna! Jag sprang i godan ro och så kom Take Over Control, Afrojack feat. Eva Simons. Arghhhh, texten i den låten! Här kommer några exempel:

I första versen sjunger Eva:

Let's go take a ride in your car
I will take the passenger seat

Ja, fruntimmer kan ju inte köra bil. Sedan andra versen:

Just wanna fulfill your needs
While you're taking over me

Fint att killen får utlopp för "sina behov" medan Eva bara för ligga där som en Uppblåsbar Barbara.
Sen refrängen:

I want you to take over control
Take over control
Take take take take over control
Oh oh oh, I want you to take over control
Plug it in and turn me on

Befäster tesen att alla kvinnor vill ha en dominant macho-man som tar kontrollen i sovrummet. Typ stoppa in kuken så blir det fantastiskt. Så där sprang jag i skogen med denna sexistiska smörjan i öronen, och byta låt kunde jag ju inte heller för då hade jag ju varit tvungen att stanna och förstört min tid.
Hej Eva, jag vill bara säga att det är okej om du tar kontrollen nån gång också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar