fredag 24 juni 2011

Sexuella trakasserier

Nu hände det igen. Jag var på väg hem från ett feministsiskt nätverksmöte. Gick med Aya över Möllevångstorget och in på en bakgata. Detta hade jag på mig:
Visst, jag erkänner, jag är jäkligt snygg i shorts. Men jag vet det själv, så det behöver ingen säga till mig. Speciellt inte ett gäng fula killar som uttrycker det på ett väääldigt klumpigt och nedvärderande sätt. När Aya och jag går förbi ett gäng killar så börjar de ”ooohhhhhhh”a. Inte ett speciellt trevligt sätt att visa uppskattning. Men jag tänker, skit samma och fortsätter att gå. Då hör jag det. ”Ohhhhh miss Rumpa” Fy faaaan! Det blixtrar framför ögonen. Jag vänder på klacken.
”Hallå! Det där är inte okej!”
Hela gänget, kanske sex stycken killar i min ålder står och vrider på sig och fnissar lite förläget.
”Det var inte jag, det var han!” Säger en av dom och pekar ut en kille SOM HAR VÄNT RYGGEN MOT MIG DEN FEGE JÄVELN!
”Ja men säg då till honom att det inte är okej”

Vad vill killar uppnå med sådana här kommentarer? Vill de att jag ska känna mig snygg och uppskattad? Vill de att jag ska bli intresserad av dom? Nej. De vill skrämmas och göra mig illa till mods. Varför? För att de är män och de patriarkala samhälle som vi lever i idag ger dom makten att göra så. Om det mot förmodan är så att de ville göra mig på gott humör genom att berömma min röv så kan jag berätta att den kommentaren kändes ungefär lika trevlig som att gå hem i ösregn.

Är jag inte lite skicklig som lyckas kombinera ett inlägg om trakasserier med ett inlägg om dagens outfit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar