lördag 19 maj 2012

Politiken

Min pappa ska springa Köpenhamns marathon imorgon! Han har fått hem en liten goodie bag med en t-shirt, lite olika broschyrer och det här reklamvykortet:
På bilden syns en tavla, en kvinnokropp som har två gigantiska bröst och ett huvud lika stort som ungefär den ena bröstvårtan. En man med hatt, pipa och ett glas vin står och betraktar tavlan. Min gissning är att denna man är konstkritiker. Texten som är på danska lyder "Politiken är sexet". Ordet sexet har sedan blivit överstrycket och ersatts med "erotisk" för att konst som porträtterar en naken kvinnokropp är, till skillnad från en reklamaffisch som visar detsamma, inte sexigt utan erotiskt. 

Politiken är alltså en av Danmarks stora dagstidningar. En tidning som förmodligen  rapporterar om finanskriser och krig, recenserar konst (se bild ovan), publicerar kulturkrönikor osv osv, som vilken annan dagstidning som helst. Politiken väljer att marknadsföra sig som "sexig". Nej förlåt "erotisk". Jag antar att sex säljer. 


1 kommentar:

  1. Hej Filippa!
    Jag vill bara säga att jag tycker du är jättebra!
    Här är två ted talks- klipp som jag tror du skulle tycka vara kul att titta på. lite "food for thought"

    http://www.ted.com/talks/sheryl_wudunn_our_century_s_greatest_injustice.html

    http://www.ted.com/talks/kavita_ramdas_radical_women_embracing_tradition.html

    SvaraRadera