torsdag 10 maj 2012

Kul

Detta mejlet fick jag av min tysklärare förra veckan. Vi har alltså läst en bok som heter Siddharta skriven av den tyske författaren Hermann Hesse. Eller, vi och vi, jag har "prioriterat andra saker" och bara kommit kanske halvvägs i denna boken. Nu ska jag alltså skriva något om den. Hittills har boken varit såhär:

Siddharta är en ung man som grubblar mycket på livet och livets mening (redan här börjar en ju gäspa). han beslutar sig för att joina nån slags sekt som lever utan egendomar i skogen och mediterar. Siddhartas mål är att nå Nirvana. Inte bandet, men det fattar ni. Han tar med sig sin kompis Govinda till munkarna i skogen. Dom lär sig att meditera och sätta sig in i djurs situation av dom andra munkarna. Siddharta är dock inte nöjd, han lämnar Govinda i ett tårdrypande farväl och vandrar vidare.

Nu kommer Siddharta till en stad. Den första han ser är den vackra kvinnan Kamala som är nån slags "lyxprostituerad". Obs, det finns ej något sådant. Men hon lever ganska gott ekonomiskt på och sälja sin fitta till män, bor i en fin mansion och har många vackra kläder. Siddharta blir besatt av henne och skaffar sig ett jobb för att kunna tjäna pengar så han kan ligga med henne. Eller som det formuleras i boken "lära sig kärlekskonsten".

Så långt har jag kommit. Så, nu får jag väl sätta igång och skriva. hejhej

Här är Hermann Hesse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar