lördag 10 mars 2012

Breaking Dawn

Hallojsa! (Det är danska och ungefär lika töntigt som tjenixen tror jag) Hoppas ni hade en fet kvinnodag, själv är jag mycket nöjd, lite demo, lite bokbord, lite fezt.

Bild tagen av Thelma. Hon fick mig dessutom o ändra lite i den "traditionella" ramsan. Istället för Halva makten, hela lönen blev det HELA MAKTEN, HELA LÖNEN tror dock inte att så många var med på den.

På Moriskan.

Ja och igår hade Thelma och jag filmmys. Vi såg alltså denna:

Förutom att filmen är högerkristet heteronormativ med grov lobby för family values är den ganska konstig. Jag skulle tippa på att cirka 70% av filmen består av långa närstudier av Bellas förvirrade alternativt olyckliga ansikte med tråkig musik i bakgrunden. Konstigt. En annan konstig grej var att det var så många gäster på bröllopet. "Hur kan dom ha så många kompisar? Dom är ju inte roliga" Citat Thelma.

Ja, typ möjligtvis en positiv grej med filmen är att Bella är lite mer sugen på sexuellt umgänge än Edward. Fast det beror ju på att han inte vill skada henne med sin manliga styrka. Det är ju väldigt mycket Bella måste skyddas hit och dit. Nä såatt, en genuzanalys på detta va?


1. Bechdel's test
Japp, filmen klarar det. Alice och Bella pratar till exempel om nödvändigheten i att ha högklackade (riktigt fula tycker jag) skor på bröllopet. 
2. HBTQ-kontot
NEJ. Alla är lika straighta som Mats Odell.
3. Svenne-kontot
Är alla svennar? (dvs är alla vita amerikaner?) Nope, vi har ju nåna stycken native americans/ varulvar.
4. Minuspoäng
Handlingen


Totalt betyg på Feministbloggens genuzanalys:



1 av 5 genuzglasögon
Myz

Puss, ha en fet lördagskwell



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar