fredag 2 mars 2012

Äkta människor

Ja, jag har börjat se den här serien. obs, bara pga sjuk och sysslolös! Eller ja, egentligen inte sysslolös, men palla plugga när huvudet känns fyllt av några goa kilon klistrig gröööeed. Ja, så nu har jag sett fyra avsnitt och det är ju helt sick. Obs, tycker fortfarande det är töntigt. Men jag gillar det också. Vem är jag? Vem har jag blivit? Sitter och diggar ett program med René Mirro och Eva Röse i färgade linser och docksminkning. Aja, tänkte köra lite genuzanalys på det hela:

1. Bechdel's test
Klarar serien utmärkt i varje avsnitt. Finns flera namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om andra saker än män. Många av kvinnliga karaktärerna är även relativt mångdimensionella o komplexa, dvs inte bara Madonnor/ Horor.


2. HBTQ-kontot
Pluspoäng för ett gaypar. Och obs, ej ett bögpar utan en lesbisk präst och hennes hustru. Tycker jag ändå är värt en liten applåd för tänk utanför lådan.
Även lite på gränsen till kärleksrelation mellan morfar och hans gamla skötar-robot Odi som egentligen är gammal o måste skrotas men som morfar behåller iallafall för han tycker så mycket om honom/den.

(Hittade ingen bild på prällen)

3. Svenne-kontot
Är alla svennar? Nej!

3. Minuspoäng
Tycker de visar hubot-bordellen lite väl ofta. Ba, ja vi fattar att det finns kvinnliga robotar som jobbar som strippor/prostituerade ni behöver inte visa långa klipp där de dansar halvnakna med stönmusik i bakgrunden.

Totalt betyg på Feministbloggens genuzanalys:
4 av 5 genuzglasögon


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar