måndag 21 november 2011

Rebecca och Fiona

Rebecca & Fiona
Nu är the bezzt djs in the world aktuella igen med sin nya skiva I Love You Man. Det enda som gör mig lite besviken är titeln på skivan. Rebecca och Fiona är ju så sjukt mycket systerskap och girlpower så varför inte I Love You Girl/Woman? Vet att det ej är ett etablerat uttryck på samma sätt, men hur sjukt är inte det! Att det inte är ett etablerat uttryck liksom? Precis som det är sjukt att tjejer kallar varandra dude och king. Jag själv blir ibland kallad king när folk tycker att jag är grym. Hrm hrm queen tack. Killar i grupp, säger de någonsin "guurlfrijnd" till varandra? Att tjejer kan kallas för manliga substantiv men killar ej beror som vanligt på den häringa könsmaktsordningen-

Iallafall, när jag med glädje lyssnade på intervju med Rebecca och Fiona i P3 Populär förra veckan så fick de sin vanligaste fråga "Hur gör ni för att hålla ihop?". De bara "vi vill bevisa att det är ett framgångskoncept för tjejer att hålla ihop" Åh fetaste. Något annat som är jävligt fett är att Rebecca och Fiona har ju varsin pojkvän, men ba skit i dom. De två är ute på turné och annars bor de tillsammans typ hela tiden. Sistahs before mistahs. 


Sen en sak till- Marit Bergman twittrade llite förra veckan:

 Marit Bergman 
Fint att  får uppslag i DN, men att inte låta en musikjournalist göra intervjun känns nedvärderande och typ sexistiskt.


 Marit Bergman 
Liksom, om de inte är intressanta nog musikaliskt in their own right (vilket de så klart är), varför skriva överhuvudtaget?

 Marit Bergman 
Och så irriterar jag mig på att varje gång det dyker upp självständiga coola tjejer är det som att det är första gången i världshistorien.


Här kan ni läsa Maria Schottenius artikel om Rebecca och Fiona. Om ni orkar. För som hon gjort förrut skriver Schottenius om de här DJsen som f e n o m e n. Två fantastiskt unika, färgglada, exotiska fåglar. Eller kanske två apor?

Medan Rebecca och Fiona apar sig inför kameran, lägger sig med Buffaloskorna högt upp i luften, och tar på sig fåniga grimaser, pratar jag lite med Marianne.

SVT Play gjorde en realityserie förra året, och där satt Rebecca och Fiona i sängen i sin gemensamma lägenhet och pratade, larvade runt på stan och pratade som små kvarnar. Det speciella var att de sa väldigt skarpa, politiska, bra saker, och var fruktansvärt roliga.

Som Marit säger: Varje gång det dyker upp självständiga coola tjejer är det som att det är första gången i världshistorien. Men det vet ju både du och jag att det inte är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar