torsdag 1 september 2011

Världens sämsta bok

Om det var någon som hoppades på modebloggspose med dagens outfit måste jag tyvärr göra dig besviken. Hela mitt ansikte är fullt med munsår och jag känner mig inte fotoqenicue (stavning???). Hursomhelst, nu till inlägget. Just nu läser jag världens sämsta bok. Eller nej, världens sämsta bok är Sex feministiska myter av en man som jag inte tänker nämna vid namn. Har inte läst Sex feministiska myter och tänker inte göra det heller, vet att den är sämst ändå. Iallafall topp tio sämsta böcker. Den kassa bok jag läser nu är typ såhär:
Boken är Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren och det som beskrivs här ovan är alltså en bordell. Här kommer en liten ordlista för att ni ska kunna se bortom den romantiserande bilden av prostitution.

Kärlekskranka män=torskar. Alltså män som tycker om att masturbera inne i en annan levande människa för att känna sig mäktiga.

Hjärtedam=prostituerad

Flicka=prostituerad

parfymerade och lättklädda för kärlekens skull=parfymerade och lättklädda för att tjäna cash eftersom de inte har något annat val.

Huset blev ett skepp lastat med drömmar=bordellen blev ett hus fyllt med ångest.

Vidare beskriver Carl-Johan Vallgren bordellen som the place to be med heta brudar från världens alla hörn, maskeradbaler, musik och dans. En doktor minns med glädje sin ungdom då han hängde mycket där och "köpte kärlek". Han är doktor, hororna han köpte är förmodligen döda eller galna av syfilis. Så kan det gå. Att Kalle framför någon slags "samhällskritik" går jag inte på. Visst, hans skriver att de flesta av "flickorna" på bordellen blivit utnyttjade av sina fädrar som barn, men jag tycker inte det väger upp mot den otroligt falska bild han målar upp i övrigt.

Det sämsta är att jag måste läsa den här boken. Eftersom den ingår i svenskundervisningen. Kan tilläggas att vi lästa ca 100 böcker under gymnasiet, men bara EN av en kvinnlig författare. Jag har, som den feministiska glädjedödaren jag är, självklart pointerat detta:

Åh, tack för rekommendationerna! Men får vi då läsa någon av de här böckerna i skolan? Nej, vi får läsa en roman om glada horor. Till råga på allt, OBS detta är helt sant, mycket sjukt men helt sant, ska vi besvara några frågor till romanerna. Här är den sista:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar