fredag 9 september 2011

Dagens intervju





Efter några ärenden på stan (bland annat köpte jag en svindyr stiftpenna för 89 spänn, tack mamma staten för studiebidraget <3) mötte jag upp med moderaternas oppositionsråd här i Malmö, moderaten Anja Sonesson. Hon hade redan slagit sig till rätta på cafét där vi stämt träff med en kopp kaffe. Bryggkaffe. Svart.
Men Anja, dricker du inte latte? Den är jättegod här!
Nej, jag är ingen lattemamma förstår du.
Jaha, okej, på det viset. Ja, grattis till bebisen förresten, hur känns det?
Det känns bra. Jag hoppas att väljarna inte tror att jag ska välja bort ett vanligt liv bara för att jag är politiker. Familjeliv och politik måste gå att kombinera, det är den enda formen av demokrati jag kan acceptera. Men det är ju faktiskt så att politiken idag inte är anpassad för oss småbarnsföräldrar, många viktiga beslut tas utanför sammanträdesrummet på märkliga arbetstider.
Mm, jag förstår. Anja, du och jag har ju setts som hastigast förut, nämligen i våras på konferensen Räkna med oss.
Ja, det stämmer, ja.
Då frågade jag dig varför ni i oppositionen var emot de rödgrönas förslag om könsuppdelad statistik. (OBS, autentiskt citat)
ja, just det. jag vänder mig mot ensidigheten i könsuppdelad statistik.
Men det är väl bättre att börja någonstans? (OBS, autentiskt citat)
Nej, det handlar mer om utanförskap. Det viktigaste är att alla har ett arbete. Det är vägen till jämställdhet!
Men kvinnor stöter ju på hinder i arbetslivet, lägre löner och har svårt att göra karriär. Nästintill alla lågstatusyrken är ju kvinnodominerande. (OBS, autentiskt citat)
Ja, men tjejer sätter ju upp hinder för sig själva. Killar kastar sig in.
Varför tror du att det är så få, ja unga kvinnor överhuvudtaget, men framförallt unga invandrarkvinnor på beslutsfattande positioner? (OBS, autentiskt citat)
Vår Muf-ordförande Maria Manuci kommer från Hermosdal, hon är en jättetuff tjej med starka åsikter.
Ja, det var... en styck ung invandrarkvinna.
Precis!
Okej Anja, vi går vidare. Du kanske har hört att jag funderar på att bli moderat?
Ja, Sofia berättade det för mig när vi lunchade häromdagen. Att luncha är en lyx jag unnar mig nu när jag är mammaledig, så passar jag på att träffa människor också.
Vad trevligt! Då vet du att det är för att jag har hört att ni moderatkvinnor varken är förtryckta eller diskriminerade?
Just det, det stämmer, och du är så välkommen in i partiet Filippa. Men, tvätta håret först.
Tack för kaffet Anja!
Tack själv Filippa, alltid lika trevligt att träffa dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar