torsdag 29 september 2011

Debatt

Satt nyss och degade i soffan. Sen började SVT Debatt och jag vaknade till. Där stod en journalist (minns inte vad han hette, pallar inte googla) och Afrosvenskarnas riksförbunds talesperson Kitimbwa Sabuni och debatterade huruvida Fazers nidbild på Kinapuffsförpackningen var rasistisk. Tummen upp för Kitimbwa som sa bra skit och hade relevanta exempel. Tummen ner för journalisten. Vet ni vad han sa? "Bilden på Kalles kaviar tuben är också en nidbild" Eh, tillåt mig att skratta. Eller kanske gråta. Sen går jag in på debatts hemsida och ser diverse spyor uppkastade i kommetatorsfälten. Folk bara: åh vad ni överdriver, alltid ska ni leta efter rasism överallt. Kan ni inte nöja er med att ni får bo i det här landet fast ni inte är bleka som den första snön i huvudet? Måste ni bli väl behandlade också? Nej, nu har det gått för långt! Snart får man väl inte säga svart kaffe, gul lök, vitlök eller finska pinnar heller.


Åh, jag blir så trött. Alla hobby-rasister, jag ska lära er ett nytt ord:


M A K T A N A L Y S


PP. Enligt en SIFO undersökning tyckte 97% av svenska folket inte att bilden på kinapuffarnas påse var kränkande. Snälla M A K T A N A L Y S DS.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar