Här kastas vi tillbaka till våren i Paris 1971 och man
önskar att man var med på riktigt.
Kvinnokampen står enad och kämpar för aborträtt och preventivmedel. Dock
till priset av att andras kamp får stå tillbaka. Som en kvinna i aktivistgruppen uttrycker det
”I fight for your right to the pill, but my chick won’t fuck me up”. Fast hon
sa det på franska då, mycket elegantare, men jag kan inte franska tyvärr. Men detta
bitska uttalande passerar, i nästa sekund fortsätter dom trycka flyers,
skrattar och stämmer upp i sång. Man pratar ju en del om att vi glorifierar
gårdagens kamp, kanske för att deras segrar är enklare att identifiera. Tänk hur lätt det
var för suffragetterna att fira när dom vann den kvinnliga rösträtten. Dagens
segrar är mer subtila och handlar väl kanske mer om alla gruppers rätt att
synas och accepteras. Det är svårt att se förändringar när vi kämpar för att
normer och mentaliteter ska förändras, det blir mer abstrakt.
Ja det var en liten utsvävning! Tillbaka till vår
huvudperson Delphine, en kvinna som jobbat på sina föräldrars bondgård men nu
flyttat till Paris, sveps med i aktivistgruppen. Till en början är det kanske
en av medlemmarna Carole som lockar mer än kampen. Men Delphine kommer igång och kastar kött på
abortmotståndare samt befriar en bög från ett sinnessjukhus. Fy fan det var
liksom olagligt i Frankrike? 19-fucking-71?!
Delphine lyckas ta sig förbi både Caroles pojkvän och hennes föreställningar
om att hon är straight och dom blir ett par.
Strax efter förändras allt. Delphines pappa får en stroke
och hon måste ställa upp för sin mamma och åka hem och jobba på gården. Efter
lite velande kommer Carole slutligen efter. Men livet på landet är annorlunda.
Skilda sovrum och smygande. Från att Delpinhe varit den drivande som inlett
förhållandet blir det Carole som tar kommandot och vill att dom ska berätta att
dom är ett par. Men hur skulle Delphines mamma ta det?
Jag blev både glad och rörd av den här filmen. Den är regisserad av en kvinna, Catherine
Corsini, som enligt mitt tycke inte internaliserat den manliga blicken. Sexscenerna kändes genuina och intima, mycket
närbilder. Samtidigt fick huvudpersonerna vara roliga och löjliga även när dom
var nakna. Finns en väldigt härlig scen när dom springer näck genom en kohage
till exempel. En fin film och ett
härligt tidsdokument. Och nu längtar jag som fan till sommaren!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera