torsdag 6 december 2012

jag vill alltid va din hen

Denna veckan har jag och min grupp börjat på ett projektarbete i psykologi, mycket kul. Just nu håller vi för fullt på att samla in data genom en enkät. Första frågan där deltagaren får kryssa i sitt svar är denna:

Kvinna             □Man               Annat

Jag tycker det är en enkel fråga om RESPEKT att aldrig tvinga in någon i en könskategori om hen inte känner att hen passar in där. En person ska heller aldrig behöva ange sitt kön om den inte vill. En person blev jätteglad för att vi förutom man och kvinna skrivit annat och det värmde hjärtat.



Att använda hen idag har blivit:
1. en trendgrej på twitter (mycket p.g.a att det krävs färre tecken än "han/hon")
2. ett queerpolitiskt ställningstagande
3.  ett språkligt verktyg när personen du talar om inte blivit könad "När jag väljer att läsa en författare vill jag att hen har en bra omvärldsanalys"

Alla dessa tre ting är bra grejer. Jag blir alltid glad när jag läser ordet hen i en text oavsett syfte. Men för mig är hens främsta syfte inte någon av dessa tre grejer, utan att visa respekt mot dina medmänniskor. Du personligen får jättegärna vara stolt över att vara man eller kvinna, låta dina tjejbarn leka med Barbie och dina killbarn med bilar eller va fan alla hen-motståndare nu brukar jiddra om när dom läst ordet i en tidning och sitter och avgrundsvrålar och får panikattacker. Vill du göra alla dessa saker, okej då. Men det hindrar dig inte att visa respekt mot dina medmänniskor och kalla de personer som inte känner sig som en han eller hon för hen.


Kämpa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar