torsdag 13 december 2012

Happy Lucia

Godmorgon och glad Lucia kära läsare. Ska vi tala lite om könsrollerna i ett Luciatåg? Närmare bestämt om helgonet hersef, sankta Lucia som kommer med ljus i sitt hår:
Lucian är en mycket åtråvärd position i lussetåget, en position som den snygga (kanske också ofta blonda) tjejen får lägga beslag på. Häromdagen hörde jag något på radio om att en kille skulle vara Lucia nånstans. Helt ärligt så va min första reaktion ameh lägg av gubben, ska du sno detta nu också. För helt ärligt, Lucia är en av de få eftertraktade positioner tjejerna (hittills) haft ensamrätt på. Men sen tänkte jag efter lite. Självklart är det alltid en positiv grej när konservativa könsroller upplöses. För vad är en Lucia egentligen? Hon ska inte gå kraftfullt, utan skrida fram. Det är lätt hänt att hon får varmt stearin i håret. Särken en har på sig är visserligen ganska skön. Sen beror lite på vad det är för sorts luciatåg, men i många fall får inte ens lucian vara med och sjunga, utan skrider bara längst fram i tåget, ställer sig längst fram och ser behagfull och mild ut medan resten av tåget sjunger. I andra tåg får lucian vara med och sjunga, kanske till och med solo, och då är det ju lite ballare.  Men tillbaka till kill-lucian. Kanske är jag inte tillräckligt queer i denna ståndpunkt eller så hatar jag bara killar så mycket, men jag tycker att när en kille blir lucia så tar han en tjejs plats bara för att det är en ball grej?? men m killen går fullt in i Lucia rollen och tjejer kanske blir lite spexiga tomtar då? Äsch jag vet inte. Det var i alla fall bara tjejer som tävlade om att bli Lucia 2012 och iofs varför inte ha lika många kvinnliga som manliga nominerade? Jag vet inte detta tål att diskuteras.





Det blev Amanda Carlshamre. NU ska jag titta på Luciatåget på tvn :)


2 kommentarer:

  1. Problemet är väl just det att luciapositionen har inte varit åtråvärd för killar fram tills nu, då lucian endast ska stå där och se snygg ut. Nu när hels genuadebatten har kommit upp på tapeten och vi tjejer kanske är lite stolta över att vara lucia och även vara en ball lucia. Då tycker killar att dom också ska kunna få vara det.
    Jag gillar inte det könsstereotypiska i luciatågen, där lucian alltid är den vackraste tjejen i klassen. ( hon behöver inte kunna speciellt mycket, utan bara se snygg ut). Jag gillar inte heller att killar norpar åt sig den platsen ( vi tjejer har f-n ingenting som vi är ensamma om)

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Anonym.
    Tänk också om det hade varit tvärtom , så att det från början hade varit en kille som var Lucia. Då hade männen aldrig låtit en tjej vara Lucia. Och ingen hade heller tvingat dem låta tjejer vara Lucia. Vilket tjejer blir idag.

    SvaraRadera