tisdag 28 februari 2012

Strippklubb i Malmö

Det ska öppna alltså öppna en strippklubb i Malmö. Närmare bestämt i centrala Malmö för att undvika svartklubbsstämpel. Orka. Såhär säger ägaren Jeremy Lou till Sydsvenskan:

– Jag vill understryka att detta inte är kvinnoförnedring, vi uppskattar ju kvinnor. Och den positiva respons som jag har fått har faktiskt mest kommit från tjejer.


Den här åsikten som är alldeles för vanlig för att jag ska kunna sova gott om nätterna. "Nej, jag är inte sexist, jag älskar ju kvinnor" Att uppskatta kvinnor skulle då alltså innebära att sitta och njuta av deras halvnakna dansande kroppar? Att sticka en sedel innanför deras små paljett-trosor. Att betala dom för att avsäga sig sitt intellekt och sin personlighet och bara vara en kropp, ett objekt. Att sitta bredvid och känna sig mäktig. Det är alltså att uppskatta kvinnor. (Källa till manligt beteende på strippklubb: många Hollywoodfilmer)


Att den positiva responsen kommit mest från tjejer förstår jag faktiskt inte alls? Kan jag få se statistik på det Jeremy?


Sen har vi den här åsikten: men finns det lika många manliga strippor som kvinnliga är det väl inget problem? Jo, jag tycker fortfarande det. Så som samhället och kvinnlig och manlig sexualitet ser ut idag är det absolut ett problem. För en kvinna kan sitta och kolla på en manlig strippa. Men då är det inte hela samhällets maktförhållande nedkokat till två individer. När en man sitter och kollar på en kvinnlig strippa är det däremot ett litet miniatyrpatriarkat. Precis som i prostitution handlar inte striptease om sex. Det handlar om makt. 



2 kommentarer:

  1. det handlar inte om makt det handlar om en bytte av tjänster mot pengar.

    SvaraRadera
  2. Handlar striptease om makt? Vad är det för makt jag, som man, är ute efter om jag betalar en strippa för att hon ska dansa för mig? Och vad är det som är så dåligt med att få ha den makten?
    Skulle vara intressant om du gav svar på detta :)

    SvaraRadera