onsdag 14 december 2011

Gästblogg

Här kommer ett blogginlägg från min feministkompis Viktoria! Läs och njut eller snarare läs och förfäras över innehållet.



Hej allihopa! Jag heter Viktoria, är en lundastuderande 19-åring som bor i Malmö. 

Eftersom jag själv i princip har lagt ner min egen blogg tänkte jag göra ett litet gästbloggsinlägg här på Filippas otroligt fina blogg. Den egentliga orsaken till detta inlägg är att jag är djupt besviken på ett av mina favoritband, Justice, ni vet "D.A.N.C.E"-duon? 

För det här: 

Det här är omslaget till Justice's kommande singel On 'n' On. Namnet på konstnären (?) som skapat verket minns jag dessvärre inte. Visst, det otroligt coola konceptet med korset är det väl ingen som har undgått, men i mitt huvud är det några frågor som dyker upp; Vad har den nakna tjejen med byggarbetsplatsen att göra? Vad för typ av förebilder vill männen i Justice utge sig för att vara när de publicerar en bild som denna? Vart vill de komma? Vart är världen på väg? Är detta handlande respektfullt mot den stora skara kvinnliga fans som bandet faktiskt har? Vad förväntar bandet sig för feedback från dessa kvinnliga fans? Om det är någon som har några bra och relevanta svar på dessa frågor får de gärna kontakta mig.
Efter att både skivbolaget Ed Banger Records och Justice själva hade publicerat bilden på sina facebooksidor fick de hundratals kommentarer. Sorgligt nog var största delen av dessa positiva till bilden, och majoriteten var, inte helt förvånande, män. Idag ser jag på facebook att bilden inte finns kvar på någon av sidorna, vilket jag blir glad av en stund, tills jag möts av det här: 

Ibland blir man rädd för världen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar