söndag 11 december 2011

Filippas sexistiska snedsteg

Jag erkänner, jag har inte alltid varit en perfekt feminist med en bra analys. Jag erkänner, ibland gör jag fortfarande misstag, patriarkatet genomsyrar alla våras tankar och ibland kommer jag på mig själv med att tänka/säga något riktigt kazz. Så såhär den tredje advent är det dags att jag biktar mig inför er kära läsare. Här kommer en lista på några saker jag gjort som gynnat patriarkatet:

  • Haft Harry Potter som favoritbok sedan jag var sju år tills typ för länge. Fatta den patriarkala peppen i den boken. 1. Den glorifierar förhållanden mellan män till det maximala, Harry+Ron, Harry+Sirius, Harry+Hagrid, Harry+Dumbledore höhö no homo. 2. Alla kvinnokaraktärer (som för övrigt är väldigt få) har EN egenskap. De är antingen plugghästar, moderliga, galna, sura eller schnygga. FRÄSCHT. Det enda positiva är väl att det är en kvinna som skrivit den. Men så manstillvänd du är J. K.Rowling!
Klart Hermonie är längst bak, kram
  • Haft Twilight-feber på högstadiet. Okej, jag kan ha dragits med något i hybrisen av alla mina kompisar, men det är en dålig ursäkt. Jag har tyckt att Edward, den manipulativa och kontrollerande, var åh så romantisk/sexig/schnygg. Jag har tyckt citatet "And so the lion fell in love with the lamb. What a stupid lamb. What a sad masocistic lion." var supercute. Lyckades dock se igenom böckerna lite iallafall och tyckte det där med "jag vill inte ligga med dig förrens vi är gifta" var lide töntigt. 

Stanna här Bella, det är för farlig för dig att vara någon annanstans än här hos mig, stanna så jag alltid alltid kan se dig samt ej ligga med dig för jag har moralkonservativa högerkristna värderingar.
  • Konstant jämfört mig med andra tjejer. "hon är snyggare än mig" "hon är fulare än mig" "hon har dyrare väska" "hon har sämre betyg" osv osv i all oändlighet. Försökte alltid hitta ngåot som kunde uppvärdera mig jämfört med den andra tjejen. USCH JAG SKÄMS. Så manstillvänt att nedvärdera andra kvinnor. Nu gör jag aldrig så mer. Om jag nån gång ens råkar snudda vid tanken bitchslappar jag mig själv mentalt och upprepar älska din medsyster, älska din medsyster.
  • Lyssnat på Chris Brown. Men obs aldrig sedan han försökte mörda Rihanna.
Nu har jag en feministblogg sen över ett år tillbaka och försöker hela tiden bättre på min analyz. Slutsats: det finns hopp för alla.

3 kommentarer:

  1. Heja Chris Brown-dissen! Uäh, jag fattar inte att han fortsätter vara populär. Jag lyssnade på han lite innan också men aldrig någonsin efter det han gjorde mot Rihanna. Vill att någon annan ska spela in With You för det är ju fan en bra låt som jag vill höra ibland. Och jävligt trist att HP är sådär också, men... Det är nog det mest intensiva jag någonsin kommer ha i mitt liv. Har i alla fall alltid älskat bästa Hermione mest av alla.

    SvaraRadera
  2. haha, ja, alltså älskar att det inte finns något djup i hermiones karaktär och ÄNDÅ är hon den bästa i hela boksviten. (fatta bra hon hade varit om jk bara utvecklat hennes personlighet lite!!!!) även detta: störde mig aaaaaslänge på hur ginny var i filmerna. trodde verkligen att det var pga dålig skådis. men NEJ, kom till slut på att det var för att regissörerna (samtliga manliga, red. anm.) valt att skippa väldigt många stycken/scener där hennes karaktär får "ta plats". och det är liksom DÄRFÖR man stör sig på henne, eftersom att de få gångerna som hon ens får en replik så är är det bara något mesigt om harry, typ. ALSO, men det visste du kanske redan: JOANNE rowling blev rådgiven av sitt förlag (bloomsbury om jag minns rätt, vilket är ett företag som startades och drivs enbart av män, vad jag förstått) att istället för att publicera harry potter under joanne rowling, att ta namnet jk eftersom det skulle "tilltala fler pojkar". alltså, jag tror faktiskt inte att så unga barn BRYR sig om det är en tjej eller kille som skrivit boken, bara den är bra liksom? och även OM de nu skulle säga, "blä, äckligt! en författare som är TJEJ!" så får väl deras jävla föräldrar lära dem att inte tycka så. åååh blir så jävla förbannad.

    SvaraRadera
  3. (men kan man inte få kommentera som "namn/bloggadress"? jag använder inte min blogspot längre, utan skriver på http://www.londonsvenskar.com/christinaisacson) vill gärna att du kollar mitt senaste inlägg! (det om komikerkillar)!

    SvaraRadera