torsdag 1 december 2011

Tjuvarnas jul

Inser att det var längesedan jag bloggade, men det har hänt så mycket i mitt lilla liv så jag kan knappt fatta det. Iallafall, SCUM-debatten osv. den har ni väl redan läst så mycket om av andra smarta människor (även av idioter) så den skriver jag inte om idag. Tänkte istället göra ett fint inlägg till mina minsta läsare (och till er som har barnasjälen kvar i hjärtat). Jag har sett första avsnittet av julkalendern Tjuvarnas Jul! Nu kommer en genuzanalys!

Bechdel´s test
1. Det måste finnas minst två kvinnor med. JA
2. Som ska prata med varandra. NEJ
3. Om något annat än en man. NEJ

Fördelar och nackdelar
+ Två onda, äckliga kvinnoroller. Väldigt ovanligt att kvinnor får spela onda och när det väl sker är de lite såhär "sexigt onda" tänk Megan Fox i Jennifer's Body. Nu är det fula och äckliga och jag blir glad.
- Att den vuxne huvudkaraktären är en man
+ Att barnhuvudkaraktären är en flicka (och det är ju henne som de unga tittarna kommer att identifiera sig med)
- Huvudkaraktären Kurre faller i klyschan "den tankspridde, charmigt klumpiga mannen med ett gott hjärta" Hade en kvinna fått sin dotter sänd till sig på förstutrappen och skickat henne till ett barnhem för att sedan ångra sig och ta tillbaka henne (som Kurre då gjorde) hade en inte tänkt "naw vad gulligt" utan "herregud vilken hemsk kvinna, hon är ju MAMMA, hur kunde hon!?"
+ Flickan Charlie verkar kunna bli en rolig karaktär. Tyst, sur och trulig, skillad tjuv. Och Tea Stjärne som spelar henne, vilket litet geni! <3
- En annan kliché är att de kör den klassiska "far och dotter" kombon. De har ju kört lite tänk tvärtom på de onda karaktärerna så varför inte "mor och son"?
- Manus och regi: Stefan Roos och Per Simonsson. Två snubbar SVT, helt ärligt? Why am I not surprised?
- Resten av crewet:
Foto-dude
Smink-lady
kostym-lady
specialeffekter-dude
redigering-dudes
musik-dudes
C'mon, shake it up a little liksom! Gå ifrån de traditionella könen på yrkena, Rättviseförmedlingen hade mer än gärna hjälpt er!
Sen blev jag dock glad: producent, ansvarig utgivare, projektledare: ladys!


Så jag ska ändå sen några avsnitt till, för även om jag blir lide förbannad så blir jag ju nästan alltid förbannad oavsett vad jag ser, och julkalendern är ju ändå myz!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar