torsdag 31 oktober 2013

Debatt om debatten

Hej! Nu är det några stycken som hittat hit från min artikel på svt debatt och vill att jag ska stå till svars gällande huruvida fungerande och testade manliga p-piller överhuvudtaget existerar eller ej. Jag blev ombedd av svt-debatt att skriva en artikel baserad på denna artikel från hemsidan Babyvärlden där det står att manliga p-piller finns färdiga för användning. Är det någon som har frågor gällande detta kan ni ju vända er till babyvärldens redaktion, personen som skrivit artikeln eller Richard Lindgren, medicinsk chef på företaget Organon som blir citerad. Inte till mig.

I min debattartikel har jag använt mig av följande källor:
Stridsberg i Bang skriver om hägringen det manliga p-pillret i Bang 2001
En studie från 2013 som visar att kvinnor som äter p-piller är deprimerade i högre utsträckning och har sämre sexlust. 

Jag rekommenderar även att ni lyssnar på Kropp & Själ i P1s program "P-piller har blivit en kvinnofälla" och "Stoppa spermierna" om manliga p-piller. Ni kan också läsa den här Wikipedia-artikeln om en preventivmetod för män som länge använts i Indien. Den består av en gelinjektion i sädesledaren som förgör spermierna på deras väg ut. Metoden beprövas just nu i kliniska studier.

Slutligen finns här en namninsamling för lanseringen av manliga p-piller, skriv under och läs ytterligare information!

Jag är ingen vetenskapsjournalist, jag är en feministisk bloggare, därför är jag inte intresserad av att debattera huruvida manliga fungerande p-piller finns eller inte, snarare de kapitalistiska och patriarkala strukturer som gör att manliga p-piller ännu inte finns i bruk. Är det så att manliga p-piller finns utvecklade men ännu inte testats så är ju det andra sidan av precis samma mynt.

3 kommentarer:

  1. Hej, tänkte bara tipsa om det (kapitalistiska!) initiativ till den där indiska gelvarianten som är igång i USA:
    http://www.parsemusfoundation.org/vasalgel-home/

    Sjuk grej är att de håller på att samla in pengar från allmänheten för att kunna göra en studie på apor (ja jag vet, stört) då de inte får något gehör från "big pharma".

    Också artikel om den indiska varianten i WIRED:
    http://www.wired.com/magazine/2011/04/ff_vasectomy/all/

    //Oscar

    PS. Du är asball, fortsätt vara det

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Att vara feministisk bloggare till skillnad från att vara vetenskapsjournalist befriar dig väl inte från all faktakoll och källkritik om du ska skriva en artikel??

    Jag tittade på källorna som Babyvärlden angav, och det tog typ tio minuter att se att de hade skruvat det långt bort från fakta.
    Du skriver ju vad du vill, men det enda du gör om du inte kollar upp sånt är ju att dra ner din egen trovärdighet.

    /R

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs inlägget o kolla på dom källorna jag angivit här ovan då!!!! i artikeln togs dom bort för att det blev för många tecken. o ring babyvärlden o klaga om du tycker dom skruvat sin artikel så långt bort från faktan skriv inte det här till mig

      Radera