fredag 7 mars 2014

Sexism i restaurangbranschen

Sydsvenskan publicerade i veckan ett debattinlägg skrivet av före detta servitrisen Vera Lind om hur hon och hennes kvinnliga kollegor blir blir trakasserade ute på restauranggolvet av manliga gäster. En garderobiär frågades av en manlig gäst om de två skulle gå in på toaletten och knulla. Hans sällskap fick sitta kvar på restaurangen efter en tillsägelse från ägaren om att det var omoget gjort. Publicerades gjorde också ett inlägg av kocken Therese Svensson om hur hon blivit trakasserad inne i köket av sina manliga kollegor. På sin första praktikvecka brände hon sig i ansiktet på vattenånga och fick rekommendationen att kyssa andrekocken för han hade coola läppar. Gemensamt för Vera Lind och Therese Svensson är att de kränkningar de blivit utsatta för ofta varit av sexuell karaktär och att kränkningarna kommit från män. De blir inte tagna på allvar i sin yrkesroll, utan ses som sexobjekt.

Idag publicerar Sydsvenskan kommentarer från två kända manliga krögare på dessa debattinlägg.
Wilhelm Pieplow
"Jag är själv en burdus kock som förr kunde klappa till någon lite grann sådär, och komma med lite skämt med sexuella anspelningar. man kunde säga om en tjej var snygg eller så. jag träffade min fru på det sättet när vi jobbade på Lundia, så det faller inte alltid i dålig jord."

Idag menar Wilhelm att både han och branschen skärpt sig.

"Visst, jargongen är ganska tuff, men ändå godmodig. Blir man utsatt behöver man inte springa till tidningarna eller facket. man ska markera att detta inte är okej för mig." 

Här hytter Wilhelm lite i smyg med näven åt Vera Lind och Therese Svensson. Dom borde inte skrivit dom här debattinläggen i  tidningarna, dom borde ju såklart bara sagt till själva istället när det hände! Jadu Wilhelm, först och främst så kan du ju inte veta huruvida debattörerna sagt ifrån eller inte. Dessutom: hur lätt tror du det är att stå på sig som ensam kvinna i ett kök fullt av burdusa män? Jag kan förstå att du inte har något intresse av att dom här kvinnorna berättar sin historia för tidningarna, att den strukturella diskrimineringen kommer upp till ytan kan ju gagna din verksamhet negativt. Jag skulle aldrig drömma om att gå på din restaurang efter ditt uttalande, och jag tror att många är med mig.


”Antingen säger man vad man tycker, eller så kan man vara politiskt korrekt och lägga sig på golvet och skrika av fasa. Helt ärligt så har jag inte sett mycket av det där"

Här har Leif helt missuppfattat innebörden av att vara politiskt korrekt. Han verkar tro att det betyder att en inte säger ifrån när en blir illa behandlad. Leif, du kan ju inte heller veta om Therese Svensson och Vera Lind sagt ifrån. Och som sagt, hur lätt är det att säga ifrån när en ständigt är omgiven av störiga killar som en är beroende av att hålla sig väl med för att kunna tjäna pengar. Det är intressant hur både du och Wilhelm verkar tro att en enskild tillsägelse är en magisk formel för förtrycket att upphöra. Ni förstår verkligen inte hur detta är en struktur som kräver större insatser än så för att förändras. Att du inte sett så mycket av "det där" (sexism) förvånar mig inte, du är ju man. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar