måndag 29 juli 2013

Det lesbiska valet

 För o utbilda mig själv litegrann har jag lånat en bok av min flickvän som läst 60 högskolepoäng genus. Här är den på bild:
När lesbiska blev kvinnor är Hanna Hallgrens doktorsavhandling. Den handlar om lesbiska feministers samtalsklimat och diskussioner kring kön, sexualitet, kropp och identitet under 1970 och 1980 talet. 

Något som diskuterades och framhölls av några av dessa kvinnor var lesbianismen som ett politiskt val snarare än ett sexuellt och känslomässigt begär. Detta tycker jag är intressant. Inte för att skryta men själv har jag ett underbart förhållande med en tjej. Mången gång hör jag heterosexuella tjejkompisar hata på killar. Och med all rätt. Som vi alla vet är killar socialt inkompetenta, emotionellt störda samt tråkiga och töntiga. Då kan jag ju inte låta bli att undra TJEJER VARFÖR ÄR NI TILLSAMMANS MED EN KILLE NÄR NI KAN VARA FLATOR? Tjejer är ju trevliga, socialt kompetenta, empatiska, sympatiska, coola osv osv i all oändlighet och oftast är det redan tjejer ni spenderar mest tid med. 

Nu kommer en liten anekdot. En gång på en förfest blastade två tjejer som var bästa vänner högtalarna med Hello Saferide's låt "I Wish I Was A Lesbian" kramades hårt o beklagade sig över att dom inte var lesbiska o kära i varandra. Dom tyckte ju så mycket om varandra och kände varandra så väl. Ok nu respekterar jag kanske inte heterosexualiteten men det finns det ju många andra som gör så nu kastar jag bara ut frågan:
Varför provar ni inte?
Hur många tjejer lever inte i extremt nära relationer med sina kvinnliga vänner? De delar allt, kramas, pussas, sover ihop, hörs och/eller ses varje dag. Lägg till sex så är det ett klassiskt exempel på ett monogamt parförhållande. Det kanske är just det som är problemet, men vad vet jag.

Observera! Politisk lesbianism skulle jag vilja skilja från att omvända någon:
Miss B Girl On Girl


obs jag vill inte spä på myten om "the predatory lesbian" som liksom jagar strejta tjejer. Apropå detta, hittade jag ett väldigt intressant citat i Hanna Hallgrens avhandling, hämtat från manifestet The Women-Identified Woman, skrivet av den USA-baserade gruppen Radicalesbians på 70-talet. Här vänder gruppen sig emot myten om the predatory lesbian och menar att den förväntningen istället finns hos den heterosexuella kvinnan:
"[W]hen a straight woman learns that a sister is a lesbian; she begins to relate to her lesbian sister as her potential sex object, laying a surrogate male role on the lesbian. This reveals her heterosexual conditioning to make herself into an object when sex is potentially involved in a relationship, and it denies the lesbian her full humanity." Så med andra ord, bli flator för er even skull tjejer och inte för någon annans!

MEN. Med denna lesbian advertising sagd vill jag bara tillägga att självklart vore det göttigast om alla könsroller och normer upplöstes och alla kunde bli ihop med vem dom ville. Puss

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är intressant det du skriver och har själv många många gånger övervägt att helt gå över till tjejer (benämner mig själv heteroflexibel i nuläget). Men det är att göra det för enkelt tror jag. Många skulle ju inte komma på tanken att säga till en homosexuell kille som störde sig på killar i hans omgivning att han skulle prova att va tillsammans med en tjej istället. Ens sexualitet är till stor del (helt??) medfödd, och jag tror verkligen inte att en verkligen bara kan "byta" sexualitet sådär? Lika knäppt blir det ju att säga till en lesbisk tjej i Iran/Ryssland/annat homo(/människo)fientligt land (eller vilket land som helst!) att hon ju helt enkelt kunde vara tillsammans och ligga med en kille för att slippa undan trakasserier, blir det ju att säga till en straight tjej att hon borde vara tillsammans med en annan tjej.
    Sen att många, som jag tror det, är omedvetna om att dom är bisexuella är en annan grej. Och att som tjej välja att leva tillsammans med en annan tjej utan romantisk kärlek, är också en helt egen historia.
    Puss

    SvaraRadera
  2. Du tror alltså att ens sexualitet är ett val? Om så var fallet, varför fungerar så få anläggningar som finns i bland annat USA vars mål är att göra homosexuella heterosexuella? Tycker du själv att du har gjort ett val och att du lika gärna kunde ha varit tillsammans med en man? Visserligen finns det bisexuella också, kanske är du bisexuell? I vilket fall så verkar det som att ens sexualitet inte är ett val.

    Vad menar du med "Som vi alla vet är killar socialt inkompetenta, emotionellt störda samt tråkiga och töntiga."? Är inte det ett sexistiskt uttalande?

    SvaraRadera
  3. Om jag hade kommit fram till dig med en tröja där det stod "Think outside the pussys" och en masa vaginor, hade inte du blivit offended då? Bara undrar.

    SvaraRadera
  4. En klasskompis kom fram till mig på en fest när vi ganska nyligen börjat i samma klass och inte kände varandra så väl. Han gjorde ansats till att hångla med mig och jag förklarade artigt att jag är heterosexuell, varpå han gick igång i en lång rant om att alla människor egentligen är bisexuella och att det bara är samhällskonstruktioner som gör att folk blir heterosexuella.
    Detta fann jag rätt provocerande, att bagatellisera min sexualitet som en samhällskonstruktion. Personligen tror jag inte nödvändigtvis man föds med sin sexualitet, har svårt för sånt där deterministiskt tänk vad det än gäller.
    Ens personlighet är format av ens uppväxt och bakgrund, allt man tycker och allt man är, är skapat av omgivning och upplevelser och arv. Det gör det dock inte mindre viktigt! Jag är den jag är. Jag har blivit den jag har blivit. Jag är lycklig och känner mig trygg i mig själv. Det är det jag vill vara och få vara. Sedan ska man absolut sträva efter att riva ner värderingar angående kön och sexualitet som hindrar folk från att vara så som de vill och behöver vara för att vara lyckliga.

    Så bara för att du är attraherad av kvinnor, betyder inte att alla är det. Jag kan själv känna igen mig i tanken: varför är så många kvinnor heterosexuella? Män är ju inte attraktiva! Varför blir de inte lesbiska allihop? Men då utgår jag ju från att min sanning är objektiv. Att det som gäller för mig gäller för alla. Men det finns heterosexuella kvinnor och homosexuella män och bisexuella transpersoner som alla tycker män är snygga och sexiga på sitt eget sätt. Du och jag kanske inte förstår oss på det, men det är ju för att vi är låsta av våra samhällskonstruerade (eller medfödda) sexualiteter. Inte precis "think outside the box/cocks-tänk" här.

    Låt alla vara det de är och låt alla älska vem de vill och attraheras av vad de vill.
    Krossa patriarkatet, kärlek åt alla, och försök för fan undvika sexistiska uttalanden även om det är riktat mot oss socialt inkompetenta, emotionellt störda samt tråkiga och töntiga män. Det är så tråkigt att se sexism i feminism. Förlorar hoppet på att vi någonsin kommer komma nånvart.

    Mvh /Mårten

    SvaraRadera