tisdag 12 april 2011

Kvinnor och musik

I gårdagens avsnitt av Tankesmedjan presenterade Liv Strömquist ännu en förträfflig spaning, nämligen om låtar där män uppfostrar kvinnor. Det kan handla om:
·         Att de sminkar sig för mycket (Vacker utan spackel)
·         Att de är för unga för att ragga på en (Does Your Mother Know)
·         Att de ska hålla käften efter att de haft lite rajtan-tajtan (Enjoy the Silence)


Jag tänkte inte vara sämre så här kommer min spaning:

Kvinnor som är tjocka måste hela tiden säga att det är okej medan män inte ens behöver nämna det.

Exempelvis min idol Missy Elliott. I sin låt Lose Control (feat, Ciara och fatman Scoop)sjunger hon:

I've got a cute face
Chubby waist
Thick legs in shape

Med andra ord påtalar Missy sin relativt stora kroppshydda, men måste samtidigt saga att hon är helt nöjd med den. Missy’s kompis Timbaland har jag däremot aldrig hört rappa om att han är nöjd med sin kulmage, trots att den är väldigt påtaglig.
Två ganska tjocka polare
Vill ni läsa mer om brudar och musicerande rekommenderar jag det här blogginlägget av fina Julia Frej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar