måndag 24 januari 2011

Alltid kommer något och stör mig

Jag sitter i godan ro och läser i kemiboken med ryggen mot elementet (min favoritpluggplats eftersom jag konstant fryser just nu) och slölyssnar på Brunchrapporten när jag hör detta:

tips på disskussioner ni kan ha i fikarummet den här veckan är pojk vs. flickkläder. Tydligen så är Lindex 116 cl kläder för pojkar större än samma storlek för flickor. Jag hittade det förmodade startskottet till denna debatt  på Den nya bloggen:



Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?
Hade en väldigt intressant diskussion på Lindex:

Jennie: Är det inte lite skumt att min son har 110 på era "killkläder" men behöver 116 eller 122 på "tjejkläder"?

Lindexkvinna: Jaa, men det är så att tjejkläderna är mindre.

Jennie: Jamen det är väl storlekar i centilong dvs man tar samma storlek som barnet är centimeter långt?

Lindexkvinna: Just det.

Jennie: Så en tjej som är 116 cm är kortare än en kille som är 116 cm?

Lindexkvinna: Men om du kollar så ser du på dagis tex att tjejerna är lite kortare i samma ålder.

Jennie: Ja precis, men en femårig tjej som är 116 cm är väl lika lång som en fyraårig kille som är 116, och de ska väl ha 116 bägge två? (Visar två tröjor i 116, killtröjan har ca 4 cm längre ärmar, är ca 5 cm större i bröstvidd och är större i ärmöppningen)

Lindexkvinna: Jaa.. Jo men det är väl mer att det är större rörelsevidd i pojkkläderna. Dom busar ju runt på ett annat sätt.

Smakfull förklaring tycker jag, "välkommen till Lindex, våra flickkläder har inbyggd rörelsebegränsning." (Perfekt ju, så att inte tjejerna får för sig att busa runt på ett pojkaktigt sätt.)
 
Jag kan såklart inte göra annat än hålla med Jennie. "Flickkläder" är alltså både mindre (svårare att röra sig i) av skörare material ( man måste vara rädd om dem) och mer rosa (inte lika smutståliga). Detta fortsätter sedan upp i åldrarna. Party anyone? En kvinna får då svida upp sig i en snäv klänning och skyhöga klackar, resultatet blir att hon knappt kan stå, men inte sitta heller för då spricker kanske klänningen. En man kan ta på sig en bekväm kostym och blankputsade, bekväma lågskor. Så sluta klaga på att det känns som om slipsen kväver er när en kvinna knappt kan andas utan att klänningen knackar olycksbådande i sömmarna.

Håll andan Beyonce, håll andan!
Mycket snyggare, men inte lika avslappnad som kostymfolket i bakgrunden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar