måndag 31 januari 2011

Sherlock Holmes

Igår var det ju TV-premiär för en ny serie om denna klassiske, genialiske detektiv. Jag tänkte försöka mig på att skriva ett inlägg. Jag är verkligen ingen expert på Sherlock, har inte läst någon av böckerna. Men jag har sett den senaste filmversionen, den med Robert Downey Jr och Jude Law alltså.  Ser man den så kan man ju konstatera att det finns en central kvinnlig karaktär, Irene Adler. Hon är en riktig tuffing, vilket man kanske måste vara om man är enda kvinna bland tusentals gubbar. För några andra kvinnor syns knappt till. Irene Adler ska ju också vara Holmes ”stora kärlek”. Men helt ärligt. Sherlock är så gay. Han har bott tillsammans med Dr Watson i jag vet inte hur många år och de spenderar otroligt mycket tid tillsammans. Jag tror inte det bara rör sig om bromance.
Jag får väl se ett avsnitt av den här nya versionen och se om de lyckats ta fasta på att hälften av befolkningen faktiskt är kvinnor och därför något fler av seriens huvudkaraktärer också. Om de verkligen hade velat göra en nyskapande version, varför inte en Charlotte Holmes och en Johanna Watson? Fast alla som sett valfri film eller läst valfri bok vet ju att manlig vänskap är det finaste som finns. Dessutom blir en serie om två kvinnor blir helt enkelt inte lika spännande/action-fylld/humoristisk. Det verkar i alla fall alla personer med makt inom nöjesindustrin tycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar