tisdag 19 februari 2013

Avicii har skärpt sig?

Det finns ett stort och väldigt tråkigt problem när det kommer till housemuzik. Det är att beatsen och det instrumentala är ihopmixat ock skapat av en kille och en härlig kvinnlig housediva lägger vocals. Men sen får killen hela credden för låten. En får aldrig ens veta vad sångerskan heter. Kanske om en orkar googla upp det, men namnet står varken på omslaget till singeln eller läses upp av radioprataren efter att låten spelats i P3. Det tycker jag är väldigt tråkigt samt konstigt, sången är ju en stor del av kompositionen, jag skulle säga att det är i alla fall hälften av grejen. Vad skulle annars folket på dansgolvet skråla med i liksom?

Avicii's första hit (då han fortfarande gick under sitt riktiga namn Tim Berg) "Seek Bromance" har en kvinnlig vokalist. Men står hennes namn med någonstans? Svar negativt. "Seek Bromance" har för övrigt en VIDRIG musikvideo. Två killar och en tjej är på roadtrip. De två grabbarna "skojar" med tjejen genom att brotta ner henne, puttas osv. Sen våldtar dom henne på ett motell och kör därifrån. Usch vi går vidare.

Vad vore Avicii's största hit "Levels" utan kvinnan som sjunger
ohoh sometimes I get a good feeling. 
yeah.
I get a feeling that I never ever ever felt before oh no no I get a good feeling yeah. ???
Svar: Inte mycket. Men vet en vad hon heter? Nixpix.

Avicii's nya singel heter "I Could Be the One" och har även den en kvinnlig vokalist. Lyssnar du på låten på spottan står  Avicii, Nicki Romero under "artist". Även på singelomslaget finns båda dessa namn med. "Gött att sångerskan äntligen får sin rättmätiga del av kakan och tid i rampljuset!!" tänkte jag "hoppas nu andra housekillar följer detta exempel!! Och fram med fler producenter som e tjejer såklart!!" MEN. Sen googlade jag och vad skådar mitt norra öga om inte detta: Nicky Romero är inte alls en housediva utan medskrivare o producent av låten. Och, surprise surprise, Nicky Romero är en kille. Den som sjunger är den svenska artisten Noonie Bao, som för övrigt gör fantastisk musik själv. Men här står hon alltså inte ens namngiven. Däremot är såklaaaart båda snubbarna som producerat creddade. Såpass bull att.
Här har vi de två mansbarnen
Här har vi Noonie Bao. Jag hittade ingen bild på de tre tillsammans vilket också säger en del.

kram på mansdominansen och brödraskapet




6 kommentarer:

  1. jag tittade just på videon till "seek bromance", och jag tolkade det inte alls som en våldtäktsscen utan som en trekant med helt frivilligt sex från alla parter (att killarna lämnar henne kvar när hon sover är ju sant, och skitsvinigt). Förklara gärna hur du tänker!

    SvaraRadera
  2. en sak dock, i levels så är det den gamla sångerskan etta james som sjunger låten "somethings got a hold on me" tyvärr är det inte så många som vet att det är hennes låt från början och tyvärr så får hon ingen cred. ännu en dag i patriarkatet!

    SvaraRadera
  3. efter att jag länkat detta inlägg på twitter så skrev en kompis "Ändå sjukt att säga att det enbart är kvinnor som inte blir omnämnda för sången, så könsfixerat. Står det med i shm's låtar? Tänker då på dont you worry child och save the world, där det är MASSOR med sång, nämns ingen sångare på radio."
    hur skulle du svara på detta påstående?

    /en förvirrad syster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sångaren nämns väll alltid i Don't you worry child"s fall? Kolla senaste Metro (onsdagens) så står det prydlgt SHM feat. John Martin. Samma sak på Grooveshark och Youtube. Jag har bara hört den på radion en gång och även då nämnde de Martin.

      Radera
  4. Fast å andra sidan så skulle en ju kunna se housevärldens glorifiering av producenterna som en reaktion mot den kommersiella popvärldens glorifiering av sångrösterna. Kan inte riktigt hålla med om att personen som står för sången skulle vara hälften av grejen i något av fallen. Att skapa musik är ju i många fall ett teamarbete, men när det är dags att sälja musiken finns det bara rum för ett varumärke (en stjärna). Tycker på det hela att det är positivt att den stjärnan kan vara producenten likaväl som vokalisten.

    Däremot är det, precis som du påpekar problematiskt om kvinnliga och manliga vokalister får olika behandling när det gäller att få cred för sitt faktiska arbete. Likaså om motsvarande gällt för manliga och kvinnliga producenter och låtskrivare i popvärlden. Självklart ska alla som varit inblandade i en låt få cred för det de bidragit med.

    SvaraRadera
  5. Tror skillnaden till viss del beror på att t.ex. John Martin verkar ha varit med och spelat in låten direkt, medan Etta James med "Something's Got a Hold on Me" är samplad och låten är femtio år gammal. Eftersom samplingar är så vanliga och det inte är ett direkt samarbete känns det hyfsat rimligt att inte alltid tydligt ange alla samplingar som har använts så fort låten nämns (det kan ju vara många i samma låt, med eller utan sång). Men det kan finnas någon ekonomisk uppgörelse bakom det med låtskrivarna/artisten. Det har också uppstått en hel del konflikter när manliga låtskrivare/artister har samplats utan att man har angett det eller betalat för det.

    SvaraRadera