onsdag 20 februari 2013

könsfixerat och var det en våldtäkt?

hej förvirrad syster!
 det är sant att dom manliga vokalisterna som sjunger ibland inte heller nämns. Jag skrev inget om det dels för att jag inte tycker män är så intressanta och deras problem får redan tillräckligt mycket utrymme. Nu har inga exakta siffror på detta mendessutom jag är fast övertygad om att det i det allra flesta fall när det kommer till house är en manlig namngiven producent och en icke namngiven kvinnlig sångerska. Nån enstaka gång ibland är sångaren en dude som inte själv är med och producerar låten. Detta patriarkala mönster är det jag ville belysa, att tjejerna gör hälften av jobbet och killarna tar all cred. För att dra ett exempel med Avicii som inlägget handlar om är sångerskan Noonie Bao inte namngiven på singeln "I could be the one" men den manliga sångaren Salem al fakir står som featuring på "Silhouettes". Hoppas du är nöjd med svaret syster, kram

hej julia!
 Jag vill aldrig mer se videon till Seek Bromance eftersom jag tycker den är extremt vidrig, alltså kommer jag minnas den som när jag såg den första och enda gången, som en gruppvåldtäkt. Jag minns liksom inte några sexuella vibbar mellan gänget i videon fram tills samlaget, mest att killarna var extremt jobbiga och jag förstår inte hur en attraktion kunde byggas upp när dom bara var taskiga mot tjejen hela tiden och high fiveade varandra. För mig kändes det som om dom våldtog tjejen som en åsikt för att få tafsa på varandra lite (no homo). och som du säger: att dom lämnade tjejen typ gråtandes??? vad skulle hon ta vägen liksom hon åkte ju med dom? o vem ska trösta henne?? Det känns ju inte som ett slut på en trevlig natt som involverar sexigt samtycke enligt mig. Men du får självklart tycka som du vill. kram



4 kommentarer:

  1. tack för svar! Förstår verkligen att du aldrig vill se den igen, den var verkligen sjukt jobbig och töntig och uppenbarligen gjord ur ett male view. Jag kan verkligen hålla med om allt du säger, däremot så gråter hon inte när de lämnar henne utan hon ligger och sover. Hade det varit en riktig situation hade det kunnat vara hur som helst, det hade mycket väl kunnat vara en våldtäkt, men i och med att det är en musikvideo så tolkar jag det ej som en våldtäkt med den "informationen" som man får (vi varken hör eller ser henne säga nej eller visa något tecken på att hon inte vill utan hon deltar aktivt och ser sådär sexxxigt kåt ut). Varför hon skulle öht vilja ligga med dem är typ en uppgift för NASA för jag har ingen aning de är ju uppenbarligen dumma i huvudet.

    SvaraRadera
  2. inget vi inte redan visste men ändå! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4058&artikel=5449482&play=4433296&playtype=Ljudklipp

    SvaraRadera
  3. Jag har läst lite kring videon, och många tolkar det som att de två killarna är homosexuella och att tjejen ska representera det på något vis.
    Som i början när pappan kör ut honom från huset, och tjejen verkar ignoreras av alla andra som interagerar med killarna, som att hon bara syns för dem.

    SvaraRadera
  4. Lite synd att du bloggar så sällan. Har gått in varje dag på din blogg i en hel vecka men inte en rad... Du kanske twittrar istället? Jag har inget twitterkonto så jag missar ju dina smarta kommentarer och formuleringar.

    Bästa hälsningar,
    Moder Svea

    SvaraRadera