måndag 29 oktober 2012

lol smiley face have a nicer day

guyzzzz
Gjorde högskoleprovet i lördags. Det var, så att säga, en pärs. Länge fick jag sitta, länge fick jag koncentrera mig till max. Kollade sen facit och den verbala delen gick extremt bra! Den kvantitativa däremot gick mindre bra. Och jag är grym på matte så jag vette fan vad den mäter om det gick dåligt? Sen var det nån på twitter som länkade den här artikeln till mig, att män som grupp gynnas av det nuvarande högskoleprovets utformning och får 9,3 poäng mer än kvinnor som grupp. Då börjar en ju liksom undra om detta är nånslags stereotypt? Fast jag har ju liksom aldrig varit utsatt för en sådan stereotyp, att jag som tjej skulle vara sämre på matte. Den är mest aktuell i USA. Jag har skrivit ett långt inlägg om stereotyphot innan om nån behöver informera sig!

Annars har jag haft en jättetrevlig helg, träffade min kompis Charlotte som har börjat plugga på Handels. Vi pratade om alla strebers, snobbar och over-achivers som går där. Vissa pluggar liksom parallellt på KTH, någon är butikschef för Acne i Paris, en är den moderate riksdagsledamoten Anton Abele.

Lottis klasskompis

Att tillhöra "eliten" (lol urk) i samhället verkar förpliktiga. Eleverna på Handels har ju extremt bra betyg, eller har drivit ett bra företag eller varit duktiga atleter, och deras liv verkar gå ut på att prestera bra inom alla områden. Plugget, jobbet, ha en ball fritid, utseendet! Ja, att utveckla ätstörningar kan bero på just att du känner enorm prestationsångest. Du kan i viss mån kontrollera vad du får för betyg om du pluggar ashårt, däremot är det svårare att kontrollera hur populär du blir och vad som ska hända dig i framtiden. Ett område som du däremot har total kontroll över är dig egen kropp.

Igår var det iallafall fint väder:
Den här bilden har jag alltså tagit själv.
Tror inte jag hinner blogga speciellt mycket mer denna veckan, ska tentaplugga o sen eventuellt på en retreat på landet. så ha en go vecka, puss!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar