Arlas senaste kampanj featuring ett av Sveriges lesbian
powercouples: Anja och Filippa inklusive deras lilla baby.
Hashtagg landet ekomjölk. Arla gör en tillbakablick och
jämför Sverige nu med hur det var för 24 år sedan. Sedan presenterar Arla sitt
case: i Sverige har försäljningen av ekomjölk ökat mest i världen de senaste
tjugo åren. Detta kopplar dom på ett otroligt långsökt vis ihop med andra
positiva förändringar i samhället som skett under denna tiden (Om en ökad
försäljning av komjölk är positiv lämnar jag öppen för diskussion) och menar
att Sverige idag är ett öppnare och mer tolerant land.
Jag fattar kopplingen, hashtags är en ny grej, likes är en
ny grej, att fota av din frukost är en ny grej. Det är trendigt att vara
hälsosam och ekologisk. Det kan en ju mycket väl koppla samman med en ökande
försäljning av ekologisk mjölk och ekologiska produkter i allmänhet för den
delen. I dessa dagar av klimatkaos och global uppvärming och gifter som dödar
plantagearbetare kan en känna sig som en bättre människa när en handlar ekologiska
produkter i affären. I ens egna privata lilla universum är det ganska skönt o
tänka att en gör skillnad även om det
såklart är en piss i Missisippi.
Hursomhelst tillåt
mig gå igenom tre påstående Arla framför i sin reklamfilm.
För tjugo år sedan var det viktigare vad människor hade
för ursprung än vad maten hade för ursprung.
Eftersom jag var två
år för tjugo år sedan och är vit kan jag inte riktigt uttala mig om den
rasistiska stämningen i samhället och jämföra nu och då. Men kollar vi bara på det partipolitiska
läget så satt Populistiska partiet och
främlignsfientliga Ny demokrati i
Sveriges riksdag 1991-1994. Men ursäkta nu är det tjugo år senare och SD är ju
för fan tredje största partiet än nu? Not much framsteg om du frågar mig. Alla
ledarsidor snackar om hur mycket flyktingar Sverige tål. Tiggaren utanför mitt
Hemköp har börjat skriva på sin skylt att han är en svensk hemlös för att
understryka skillnaden mellan honom och EU-migranterna. Så, vi kanske börjat kolla av ursprunget på
maten mer men Sverige är fortfarande ett strukturellt rasistiskt samhälle, där
människors härkomst är allt annat än oviktig när en söker jobb, bostad eller
asyl.
För tjugo år sedan var Sverige ett land utan mammor på
höga poster och pappor som stannade hemma.
Kan ni på Arla
snälla visa mig statistiken. Hur många fler mammor finns på ”höga poster” idag
än för tjugo år sedan? Och mängden barnaledighet som tas ut av pappor- still
katastrofal. Alla som vill kan gå in på SCBs hemsida och kolla. Visst 1995 var fördelningen i uttag av föräldrapenning att 90% togs ut av kvinnorna och 10% av männen, 2014 var fördelningen 75-25 istället. Så det är en förbättring men inget att hurra för tycker jag. Det är inte som att inga pappor tog ut föräldraledighet 95 och helt plötsligt gör alla det, och låter mammorna i det heterosexuella parförhållandet klättra högt på kariärrstegen, vilket Arla för det att låta som.
Ersatta dagar för vård
av barn 1974-2014
|
|||||||||
Antal dagar i 1 000-tal och könsfördelning (%)
|
|||||||||
År
|
Föräldrapenning
|
|
Tillfällig föräldrapenning
|
||||||
Antal
|
|
Könsfördelning
|
Antal
|
|
Könsfördelning
|
||||
Kvinnor
|
Män
|
|
Kvinnor
|
Män
|
|||||
1974
|
19 017
|
100
|
0
|
689
|
60
|
40
|
|||
1980
|
27 020
|
95
|
5
|
3 042
|
63
|
37
|
|||
1985
|
33 193
|
94
|
6
|
4 156
|
67
|
33
|
|||
1990
|
48 292
|
93
|
7
|
5 731
|
66
|
34
|
|||
1995
|
47 026
|
90
|
10
|
4 890
|
68
|
32
|
|||
2000
|
35 661
|
88
|
12
|
4 403
|
66
|
34
|
|||
2005
|
42 659
|
80
|
20
|
4 421
|
64
|
36
|
|||
2006
|
43 483
|
79
|
21
|
4 957
|
63
|
37
|
|||
2007
|
45 291
|
79
|
21
|
4 571
|
64
|
36
|
|||
2008
|
47 260
|
79
|
21
|
4 664
|
64
|
36
|
|||
2009
|
47 839
|
78
|
22
|
4 489
|
65
|
35
|
|||
2010
|
49 719
|
77
|
23
|
4 657
|
64
|
36
|
|||
2011
|
50 284
|
76
|
24
|
5 044
|
64
|
36
|
|||
2012
|
50 778
|
76
|
24
|
4 959
|
64
|
36
|
|||
2013
|
51 448
|
75
|
25
|
5 718
|
63
|
37
|
|||
2014
|
53 267
|
|
75
|
25
|
|
5 920
|
|
63
|
37
|
Källa: Försäkringskassan
|
|||||||||
Definition:
|
|||||||||
Ersättningsdagar i samband med barns födelse
eller adoption samt kontaktdagar ingår inte.
|
|||||||||
Fr.o.m. 1995 periodiseras statistiken till det
år då utbetalningen gjordes.
|
|||||||||
För tjugo år sedan var det inte självklart att två
människor som älskade varandra kunde skaffa barn ihop.
Nä, men är det så
självklart nu då? Jag som lesbisk måste till exempel vara gift med min flickvän
för att vi ska kunna skaffa barn ihop. Medan en cistjej och en ciskille som
bekant om dom ligger med varandra kan bli föräldrar ihop över en natt just like
that.
Sen om vi går in på
den rent emotionella biten som inte har något med lagstiftning att göra. Att
det är självklart att två människor som älskar varandra kan skaffa barn ihop
illustreras av en mysig bild på Anja, Filippa och deras lilla gullunge. Men ni
som lyssnat på Anjas sommarprat vet att hon och Filippa kämpat som fan med att
få varandra, dom var liksom vänner hur länge som helst innan dom vågade erkänna
sina känslor för varandra. För så svårt är det att vara lesbisk i Sverige idag.
Det Arla gör i den
här kampanjen är alltså att dom kopplar samman de positiva förändringar som
skett i samhället genom kamp, aktivism och lagstiftning, med sin produkt. Att koppla
ihop två strömningar som enligt mig är helt oberoende av varandra: framgångar
mot ett mer jämlikt samhälle och drickning av ekomjölk, skapar en möjlighet för
konsumenten att känna sig som en god och medveten människa. Att köpa ett paket
Arla i affären blir lika med att visa att en är för HBTQ-personers mänskliga
rättigheter. Jag bryr mig, jag tar ställning. Det skapar en falsk förnöjsamhet
hos konsumenten.
Det finns få saker som är så provocerande som när
Arla nöjt konstatera att det är bättre nu än förr när det finns människor som
kämpar för sina liv och sin rätt att existera och att få vara den dom är varje
dag. De förändringar som faktiskt sker har ju inte kommit för att folk suttit
och rullat tummarna och känt förändringens vindar helt plötsligt komma
blåsandes. Och jag tror alla kan vara överens om att det som ger en kraft att
gå ut och kämpa inte är ett glas ekologisk mjölk.
"Hur många fler mammor finns på ”höga poster” idag än för tjugo år sedan?" frågar du. Skillnaden är stor - mer än en fördubbling - men speciellt om man jämför med ännu längre tillbaka i tiden. Det finns inte många stora samhällsförändringar som kan jämföra sig med det. Vilket är bra! Här är ett par artiklar
SvaraRaderahttp://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2015/11-kvinnor-och-man-pa-den-svenska-arbetsmarknaden_619559.html
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2011/03/jamstalldhet_pa_expressen_1974_och_2011/
(Jag är inte intresserad av Arla, bara att visa lite fakta om ökande antal kvinnliga chefer, eftersom jag av egen erfarenhet inom flera företag under lång tid vet att skillnaden är stor och pågår hela tiden. Går vi tillbaka till "frigörelse"-decenniet 70-talet, så är det som natt och dag. Då var det verkligen mörkt!)