måndag 25 november 2013

Sju av tio


Enligt FN:s beräkningar kommer sjuttio procent av världens kvinnor utsättas för våld någon gång under sin livstid. Detta innebär att om du går på gatan och räknar till tio kvinnor kommer tre stycken av dom statistiskt sett vara kvinnor som inte blivit och inte kommer bli utsatta för våld. Resterande sju har blivit och/eller kommer bli utsatta. Våldet kan se olika ut, allt ifrån en knuff av en störig kille på tiorasten till kontinuerlig misshandel i flera år av sin äkta make, men allt våld beror på samma sak: patriarkatet. Könsroller som innebär att man alltid är en person som kan slå och som tillåts ta till våld. Ett maktsystem där kvinnor är mindre värda. 

Fortsätt kämpa för en värld där kvinnor är fria från våld och hot om våld, fortsätt kämpa för att krossa patriarkatet.

2 kommentarer:

  1. Denna måndagen gick jag förbi ett par på hornsgatan. De såg ut att vara osams men det såg ej "så farligt ut".
    Jag hörde ett skrik bakom mig och såg då hur kvinnan hade backat bakåt och höll sig för ansiktet. Frågade då chockat personen bredvid mig om han hade slagit henne, "jag vet inte" svarade hen. Kvinnan hade gått framåt och följde efter vad jag antar är hennes man och jag springde osäkert fram till henne och såg att hon grät.

    HAN HADE SLAGIT HENNE I ANSIKTET.
    HAN HADE SLAGIT HENNE I ANSIKTET OCH FORTSATT GÅ FRAMÅT MED BARNVAGNEN.
    FYYY FAAANNNNNN.

    Hon grät och jag försökte trösta och sa typ "du förtjänar bättre" "det är inte rätt". vad säger en i en sådan situation? har aldrig sett en kvinna bli slagen på gatan förut
    han gick där framme med barnvagnen o vi gick typ 30 meter efter honom o jag gav henne en kram innan deras buss kom.

    fyfan.

    det var på den internationella kvinnodagen

    min kompis berättade en liknande händelse för några veckor sedan. det var en person som grät jättemycket på gatan o det visade sig att hennes exman hade misshandlat henne i 20 jävla år

    ingen annan gick fram och frågade hur det var i båda fallen förutom vi. omgivingens tystnad är vidrig :-(



    SvaraRadera
  2. Hemskt med både inlägget och kommentaren.

    SvaraRadera