onsdag 6 november 2013

Apropå att Ken Ring är homofob

Rapparen och aktuelle så mycket bättre-deltagaren Ken Ring verkar "ha problem" med bögar. Det framgår ganska tydligt om en läser Soraya Hashims respektive Robert Jacobsons blogginlägg. MEN. Ken Ring talar ju endast om att han inte förstår bögar.
 Han använder endast bög som skällsord i sina tweets.

Samt rappar "ogillande" om bögar i flera av sina låttexter (Ur låten Erfarenhet ”Försöker ändra lite lagar, lite fördomar. Med svordomar och ett hat för fucking bögungar”) Ingenstans vad jag har sett står det någonting om Ken Rings relation till flator. Ioförsig nämner han någonting om the circle of life och "naturlig" reproduktion där ett barn blir till mellan en man och en kvinna, så där skulle ju flator kunna räknas in. Men om en bortser från det verkar det faktiskt som Ken Ring bara "har problem" med bögar. Nu är det inte så att jag vill att alla journalister som intervjuar Ken ring ska ställa följdfrågan "men vad tycker du om flator då?" när han sagt något nedsättande/hatiskt om bögar. Jag är inte nämnvärt intresserad av Ken Rings relation till flator faktiskt. Det jag ställer mig tveksam till är att benämna en känsla av olust kopplat till bögar som homofobi. För homofobi= rädsla för homosexuella. Homosexuella= bögar OCH flator. Så när någon säger att hen hatar bögar, är hen automatiskt homofob då? Jag kan tycka att det blir exkluderande. Sen är det kanske paradoxalt att klaga på att vara exkluderad från hat, men jag tycker att detta, när hat mot bögar är lika med hat mot homosexuella, bidrar till ett osynliggörande av lesbiska.

PS Sen skulle jag ju kunna gissa vad Ken Ring tycker om flator. Mina fördomar säger mig att män som hatar bögar ÄLSKAR flator. Iallafall tanken på två tjejer som vill ligga med honom samtidigt, lex den populärkulturella myten om trekanten. DS
ueh

2 kommentarer:

  1. Kan du inte berätta när och hur du "kom" ut?

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag heter Elin Björk Isaksson och studerar kriminologi vid Lunds universitet. Jag ska inom kort presentera en intervju om valfritt kriminologiskt tema och då jag bl.a. intresserar mig för HBTQ-frågor, rädsla för brott samt det specifika sociala samspel som uppkommer när en person uppfattas av samhället som en "avvikare" (och självklart hur den personen uppfattar samhället i gengäld!) undrar jag ifall du skulle vara intresserad av att medverka i en ca 40 minuter lång intervju om dessa ämnen? (Intervjun kommer bli bandad men anonymiteten behålls då enbart en skriftlig kopia, transkript, kommer att lämnas in för bedömning).

    MVH,
    Elin Björk Isaksson
    elin.bjork_isaksson.057@student.lu.se/kri13eis@student.lu.se

    SvaraRadera