måndag 30 september 2013

Bron

Jag älskar danska språket, jag älskar serier som porträtterar kvinnor som människor o inte som hägringar, därför ingen överraskning att jag gillar Bron. Dessutom nytt för denna säsong: det finns öppna flator!! I första avsnittet som sändes förra söndagen fick vi se två kvinnor bråka i skolan där den ena, Laura, är elev o den andra, Beate, hennes lärare och då anar en ingenting om vad som komma skall!! Vid ett senare tillfälle syns dom hälsa o kyssas, sammanlagd tid i rutan kanske en minut. Malin o jag firade och gjorde segergester i soffan ja en blir glad för det lilla, tack public service för att vi flator får synas på tv.

Sjukt att hon blir så glad kanske några (heterosexuella) personer nu tänker. Men föreställ er själva att det aldrig syns någon som är som er på tv. Och när det äntligen händer är personen ett stereotypt alibi, inslängd av manusförfattaren i sista stund för att hen eller hens chef kom på att juste vi har ingen icke-hetero/ icke-cis/ icke-vit med i serien, släng in nån "unik karaktär" som e typ brorsans klasskompis bekant i periferin av seriens handling. 

Därför känns det kul nu när jag också sett andra avsnittet och paret verkar få mer tid i rutan. Deras problem handlar inte heller om att herregud vi är båda kvinnor o vi är tillsammans. Standard i en tvserie/film annars hade ju varit att Lauras pappa fick en dödschock när han i avsnitt två får nys om förhållandet o Lauras chef skulle ju inte veta om att Laura va flata för då hade hon fått sparken direkt. Så var inte fallet här, men jag vill inte spoila handlingen! OBS vill ej ha några missförstånd, homosexuella har såna här problem i verkligheten, att dom inte kan komma ut p.g.a kan bli tvingade ur sitt hem, förskjutna av sin familj, eller bli av med jobbet och det är hemskt, men det är också väldigt tröttsamt att homosexuella ofta porträtteras som att det är deras sexualitet är ett problem och inte vårt sjuka heteronormativa samhälle. Det är också tråkigt att en extremt sällan får se ett par som kanske har lite tjafs om vem som ska hämta o lämna på dagis och hur de ska betala av lånet på huset och paret består av två kvinnor men det lämnas okommenterat. Jag vågar inte lova för mycket gällande hur bra detta blir i Bron, bara till att forsätta följa serien och hålla tummarna att den inte faller i en klyschig grop.

Kul bonusfakta: tjejen som spelar Laura heter Julia Ragnarsson och spelar My i min bästa film från barndomen Tur och retur.


Laura o Beate i ett starkt ögonblick





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar