måndag 16 maj 2011

Uppgradera en kvinnlig syssla 2

Detta är kanske inte en kvinnlig "syssla" som sådan, utan mer än kvinnlig egenskap:
Att vara blond!
Det finns många föreställningar om blondiner:
  • Att vi är blåsta
  • Att vi har mer roligt än andra
  • Att vi har stora bröst och är smala
  • Att det är okej att skrika och hojta efter oss när vi går ute sent på kvällen
Men jag ska säga er en sak: blondiner är skitsmarta! Kolla bara på:
Hilalry Clinton. Okej, det hon sa om att USA typ äger världen efter att de dödat Usama var lite korkat, men annars är hon den skarpaste kniven i Vita Huset.
Annika Falkengren är VD på SEB, vilket ju måste betyda att hon är skitsmart och kan det där med hur man fixar business.
Joan Didion som är en grym författare.

Marie Curie upptäckte radioaktiviteten och var den första någonsin att vinna Nobelpris i två kategorier: fysik och kemi. Verkligen en ground-breaker: när hon fick i fysik var hon första kvinna att någongsin få ett Nobelpris. När hon sedan fick i kemi var hon första personen som fick pris i två skilda kategorier! 
Lina Thomsgård startade Rättviseförmedlingen, vilket är världens smartaste idé.

Filippa, feministbloggare med MVG i allt utom fysik A, men det var lärarens fel.

Det finns ju som bekant blonda män också, med de brukar inte kallas blondiner och blåsta. Däremot var de väldigt populära att porträttera i Nazi-propaganda på 30-talet. Då kunde den blonda kalufsen med fördel kombineras med ett kraftigt käkparti. Men nu kom jag av mig. Det jag ville säga var: blondier är inte dummare än alla andra! Och vi, okej jag ska tala för mig själv, jag uppskattar verkligen inte fulla killar/män/gubbar som hojtar efter mig på stan. Go systerskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar