söndag 21 november 2010

Dags för lite reklamanalys

Har ni sett den här affischen på stan på sistone?
På bilden syns tre checka unga män i boxers. Men vem är det som står där och blir tafsad på? En kvinna! Vad gör hon där, i en reklam för traditionellt manliga underkläder? Man kan se det på två sätt:
Det positiva sättet
Den här reklamen är lite "gender-bending". Killar och tjejer står tillsammans på lika villkor i likadana underkläder.
MEN: observera att det bara finns en tjej och tre killar. Alltså är hon en minoritet. Skulle situationen kunnat vara tvärtom, att fotot föreställer tre tjejer och en kille som har stringtrosor på sig? Förmodligen inte, eftersom det finns en liten sak som ofta kallas könsmaktsordningen vilket beytyder att mäns sysselsättning, prylar och kläder värderas högre än kvinnors. Därför är det okej för en tjej att ha boxershorts men inte för en kille att ha stringtrosor.
Det negativa sättet
Tjejen är ett bög-alibi. Det kan se lite gay ut när tre snygga killar står tillsamman i underkläder. Därför måste det finnas en tjej med som de kollar lite lustfyllt på så att alla ser att de inte är bögar. För det vore ju hemskt.


1 kommentar:

  1. Syftet med underkläder är att dölja det som är bakom... Uppfyller stringtrosor sitt syfte hos män i så fall? Och skulle du vilja att din pojkvän hade stringtrosor?

    Om man velat eliminera "bögkänslan" skulle killarna överhuvudtaget varit separerade från varandra i allra början... tjejens syfte är uppenbarligen att skapa ett inttryck av tjejens acceptans av kalsongerna...

    SvaraRadera