onsdag 24 augusti 2011

Tillbaks till verkligheten

I söndags natt kom jag hem från landet där det fanns massor av sol (najs) och massor av klängiga killar (inte så najs). I måndags började skolan igen, tydligen rör det sig om drygt 170 skoldagar till studenten. Den första av dom innebar ett möte med en ny lärare i kombination med exluderande sexism. Jo, läraren berättade om sin tidigare karriär inom militären, han har varit i både Syrien och på Balkan. "Så om någon av er grabbar funderar på en liknande karriär så är ni välkomna med era frågor!"

1. Jag visste inte att kvinnor var förbjudna inom militären. Genom att säga "grabbar" ignorerade min lärare 64% av eleverna i klassrummet. Att ungefär hälften av befolkningen exluderas och liksom inte räknas är ju tyvärr ingen nyhet.

2. Alltså, vi går natur. Vi har väldigt bra betyg. Vi pluggar väl inte som djur för att dra ut i världen och döda människor? Jag vet, jag vet, det finns "fredsbevarande styrkor". Men vad betyder det egentligen?

Bevarar ni freden grabbar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar