Handlar striptease om makt? Vad är det för makt jag, som man, är ute efter om jag betalar en strippa för att hon ska dansa för mig? Och vad är det som är så dåligt med att få ha den makten?
Skulle vara intressant om du gav svar på detta :)
Jag ska försöka svara på detta lugnt och sansat :) JA själv-fucking-klart handlar striptease om makt. En påklädd man, på toppen i könsmaktsordningen, betalar en avklädd kvinna, som är på botten av könsmaktsordningen, för att hon ska dansa för honom. Han köper hennes kropp så att han ska kunna sitta och njuta. Hon har ingenting att säga till om. Han är kund och hon utför en tjänst och kunden har alltid rätt. Hur bisarrt är det? Hur handlar det om något annat än makt? Makten att äga en annan människas kropp så att den kan ge en njutning för en stund. En liten miniversion av patriarkatet. Vad är det som är dåligt? Du verkar uppenbarligen inte se kvinnor som människor. Hade du tyckt det var naja om det var din mamma, din moster eller kanske din syster som stod uppe vid pålen och fick sedlar instoppade i trosan. En kvinnlig strippa och en manlig strippklubbsbesökare är inte två individer som agerar på fria premisser, de är del av ett patriarkalt samhälle som har lett in dom på deras privata vägar. Om en liknande situation skulle ske, men på ett frivilligt och privat plan där ingen ekonomisk ersättning är inblandad, är det självklart en helt annan sak.
Vill avsluta det här inlägget med att säga att jag tycker det är förfärligt att en person som lärt sig skriva och då förmodligen gått i skolan inte fått lära sig vad patriarkatet är och innebär.
Du skriver att man som man köper en kvinnas kropp på strippklubbar. Njae.. man köper en tjänst va? Kroppen får hon behålla efter utfört jobb. Eller äger man, enligt dig, kvinnan på något sätt för att man sett henne flänga runt på dansgolvet lättklädd/naken?
SvaraRaderaja i just den stunden gör man det såklart
Raderai tillägg till det filippa redan skrivit vill jag säga följande:
SvaraRaderabara det faktum att det finns en efterfrågan från män att betala för att se okända kvinnor dansa och klä av sig kläder är ett symtom på den objektifiering av kvinnor som genomsyrar samhället. en man går in på en lokal, en monetär transaktion sker, mannen får en stund av betraktande av en annan människa, får observera, får vara subjektet som observerar objektet, får gå därifrån oförändrad, eventuellt sinnligt berikad. människan som observeras, kvinnan, har också en subjektiv upplevelse, upplevelsen av att vara betraktad, upplevelsen av att kunna köpas för pengar, upplevelsen av att det spelar ingen roll vem hon är, vad hon tycker, tänker, vilken utbildning hon har, vad hon varit med om i sitt liv, alla känslor hon äger, inget av det spelar någon roll för betraktaren. hon är enbart sin kropp i det ögonblicket och den är något som kan observeras för pengar. en kvinnas kropp som ett objekt, ett konstverk, en tjänst, något man kan betala för att se. detta är INTE lika med ett jämställt samhälle där kvinnor och män värderas lika och vars personligheter, intellekt och subjektiva upplevelser värderas likvärdigt.
för att inte tala om hur arbetare i sexindustrin ses med samhällets oblida ögon, vilka rättigheter de har, vilka skyddsnät de har, osv. jämför detta med den genomsnittlige betraktaren, och ännu större oceaner av orättvisor uppenbarar sig. oavsett om stripteasedansösen gått in i sitt arbete frivilligt och av egen vilja så är själva företeelsen i sig ett tecken på att samhället ICKE är jämställt. tack å hej