onsdag 22 januari 2014

Hej Anna-Karin och hej Ann Heberlein

Igår skrev Ann Heberlein en krönika i Sydsvenskan om svtprogrammet Fittstim- min kamp. Hon skrev att Belinda Olsson "nyfiket, öppet och förutsättningslöst ger sig ut på jakt efter den samtida feminismen". Jag skulle säga att hon oroligt, skeptiskt och med förutfattade meningar söker upp några av den samtida feminismens rörelser som av många kan uppfattas som extrema. Heberlein menar att ingen tjänar på att feminismen blir en sekt där vissa åsikter är okej och att de åsikter som avviker döms ut av såkallade "översteprästinnor". Belinda Olsson är mycket välkommen att ifrågasätta feminismen men när hon gör det såhär respektlöst, som att prata om hen utan att prata o transpersoner, som att prata om att bada med bara bröst utan att prata om sexualiseringen av kvinnors kroppar i det offentliga rummet, då kommer vi att bli förbannade. Inom en så bred rörelse som feminismen är, är det båda bra och naturligt att det blir strider mellan leden. Vi kan inte bara satsa stenhårt på lika lön för alla kön o efter vi uppnått det ta tag i andra problem som varför delar av feminismen så vit och medelklassig. Vi måste förbättra oss själva såväl som resten av samhället. Vi måste krossa patriarkatet såväl som maktstrukturer inom de egna rörelserna. DET ENA UTESLUTER INTE DET ANDRA.


Nu går jag vidare med att svara på din kommentar Anna-Karin som du har skrivit på mitt förra inlägg om Fittstim-min kamp. Här kommer ett utdrag: 

Jag vill inte bli förknippad med den extrema "hej jag rakar mig inte under armarna" image/rörelse som unga tjejer idag hoppar på. Jag blir fucking förbannad när jag läser argument på diverse feminist bloggar och trådar på flashback forum där feminister tjatar om små problem som kroppsbehåring, vare sig man ska sitta eller stå upp när man går på toaletten, hur kränkta de blir utan en unisex toalett osv, många gånger klankar de ner på män och de talar om ett patriarkat som att alla män avsiktligt förtrycker kvinnor i vardagen. 

För det första: du tycker det är extremt att inte raka sig under armarna? Jag tycker det är extremt att för en kvinna idag är det ett aktivt val att INTE raka sig under armarna. Det är ett aktivt val att inte köpa en rakhyvel, lödder och varannan, var tredje dag lägga fem minuter på att raka bort håret som växer i armhålan. Feminismens mål är inte att alla kvinnor ska sluta raka sig under armarna. Feminismens mål är att kroppsbehöring, just som du skriver, ska vara en oviktig och privat fråga, ingen offentlig debatt. Det skrivs hatfulla kommentarer om när en kvinna med armhålehår syns i rutan under melodifestivalen. Tycker du fortfarande att det är oviktigt? När sånt hat riktas mot en kvinna måste vi som medsystrar med näbbar och klor försvara henne men målet är som sagt att detta inte ska behövas. Kvinnans kropp ska inte vara politik.

Vidare: stå eller sitta när man kissar. Detta är en fråga som nästan uteslutande gäller cis-män (jag tänker mig att trans-män har andra erfarenheter och förutsättningar gällande kisseriet). Cis-män går på toaletten. Kanske står dom upp och kissar. Fine. kanske skvätter dom. äckligt. Kanske glömmer dom att fälla ner ringen efter sig. AAAAAGHHH. Kanske glömmer dom inte ens utan fäller aldrig någonsin ner ringen efter sig. AGGGGGHHHHAHAHHAHGSA. Jag blir så fly fucking förbannad. Självklart är detta inte ett isolerat problem som uppstått ur tomma intet. Att killar inte fäller ner toaringen efter sig beror på den patriakala fostran de fått där de inte lärt sig ta hänsyn till andra människor. Således, ingen struntsak. Män fäller inte ner toaringen efter sig, kvinnor måste göra det när dom ska gå på toa efter att mannen gått ut. Kvinnor offrar sig på mäns bekostnad överallt i samhället och toaringen är ett enkelt litet exempel på detta. 

Sen kommer vi till det här med avsaknad av uni-sex toalett. Här Anna-Karin och ni andra, måste ni använda er empatiska förmåga och fantasi för att kunna leva er in i en annan persons situation. Föreställ er att ni är 
1. transperson/ person med könsöverskridande identitet/ person som inte identifierar sig med ett kön överhuvudtaget
2. på en offentlig plats med en tjejtoa och en killtoa
3. kissnödig
Är ni där i den situationen? Nu fattar ni att det är ett sjukt stort fucking problem va!!!!

Slutligen: det finns män som avsiktligt trycker ner kvinnor i vardagen. Män som misshandlar och våldtar. Män som använder sig av härskartekniker och slut-shaming. 
Det finns män som omedvetet trycker ner kvinnor i vardagen. Män som är manssolidariska och håller sina bröder om ryggen. Män som oreflekterat låter mamman till deras gemensamma barn ta ut majoriteten av föräldraledigheten för att de tjänar mer på jobbet.
Feminismen handlar om att ta tag i båda de här problemen. Anna-Karin, jag hoppas att du har tillfälle att läsa på om feminismen och förstå att det är en bred rörelse där alla som önskar social, politisk och ekonomisk rättvisa mellan könen är välkomna. Feminismen är även en antirasistisk, antihomofobisk, transkampsfrämjande, klasskampsfrämjande och könsrollsöverskridande rörelse. Feminismen är ett stort paraply som allt som är viktigt för mänskligheten får plats under. Tack för mig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar