Nu ska vi prata om om de konservativa könsrollerna samt den konservativa sexualitetens högborg: reklamen!!! Kommer ni ihåg för ganska länge sedan när jag bloggade om den här reklamen:
Det är tre killar som står lite casual tillsammans i bara Björn Borg kallingarna och så en tjej i mitten. Denna reklam får ändå ett litet pluspoäng av mig med tanke på att tjejerna och killarna faktiskt har lika lite kläder på sig för ovanlighetens skull. Men sen får den många minuspoäng p.g.a att han till höger tafsar lite på tjejen samt att den omvända situationen, tre tjejer och en kille i spetstrosor som brudarna lustar efter, aldrig skulle uppstå.
Häromdagen postade Emelie Roslund (@EbbisKatt) en ny reklamkampanj på twitter med ett liknande problem, nämligen Lee's nya jeanskampanj. Här har vi bilderna på tjejerna:
Gosar lite i soffan |
Myser lite på gatan |
Nu börjar det gå hett till? Sen har vi grabbarna: |
Knäpper lite med fingrarna |
Posar lite mot en vägg Okej dags att analysera. |
1. Det är coolt att vara flata
2. Eftersom kvinnan inte har någon egen sexualitet så betyder det ju ingenting att dom här tjejerna beter sig som om dom lever i en lesbisk triad. Dom är typ kompisar? Eller spelar roll vad dom är, naket säljer!
Men om naket nu säljer varför står inte tre killar i bar överkropp och klänger på varandra? Just det, för att det hade sett bögigt ut! Generellt gäller ju också att killar får ha mycket mer kläder på sig än tjejer hela tiden (reklamaffischer, musikvideos, filmer, skivomslag osv osv i all oändlighet). Dessutom står killarna mest bara rakt upp och ner och ser ganska avslappnade ut.
För att sammanfatta:
Killarna i annonsen
1. Chillar
2. Chillar
Tjejerna i annonsen
1. Sexualiseras samtidigt som deras sexualitet osynliggörs
2. Objektifieras, dom står alltid i tillsynes obekväma poser för att framhäva kroppen så mycket som möjligt.
kram mvh
yes,yes, and YES. huvudet-på-spiken-analys. så JÄVLA uppenbart att det enbart är för att tjejer är det okej om man sexualisera medans killar sexualiserAR.
SvaraRadera