Bildkälla @JohannaDahlen
Jag hade nämligen utsikt över omslagen på jobbet i cirka en vecka. Stod o spanade bortom bardisken inne på en bokhandel och såg en blå bok. En rosa bok. Den blå har en tuff kille på framsidan samt lite verktyg, en bil och en jordglob (bra metafor för att världen ligger framför hans fötter?). Den rosa har en gullig tjej, en kattunge, ballongfer och en gigantisk cupcake. Den blå boken är "rolig" ett adverb. Den rosa boken är "glittrig" ett adjektiv. Pojke- blå, tuff, aktiv. Flicka- rosa, gullig, passiv. Och det var bara framsidan. Hittade bilden ovan på twitter. I den blåa boken får en klura ut vilken pojke som får åka i vilken bil. I bilen kan han åka iväg någonstans på äventyr. I den rosa boken får en pyssla fram vilken flicka som ska hjälp vilken syster med diverse hushållssysslor och lugnt och stilla stanna mellan hemmets fyra väggar.
Kul och cementera könsroller på det här viset från att barnen är pyttesmå. Färgerna har vi fått lära oss vad dom betyder, omslaget signalerar tydligt vilken bok som ska köpas till vilken sorts barn. Öppnar du boken finns väl anpassat innehåll till vad barnet har nytta av att lära sig inför sin framtid, beroende på snopp eller snippa. Det är väl mycket möjligt att några föräldrar i ett försök att vara progressiva köper roliga blå till sin dotter. Men säkerligen är det inte många. Och dom föräldrar som köper glittriga rosa till sin son finns nog inte. Jag hoppas förstås att ingen förälder vid sina sinnes fulla bruk köpt dom här böckerna alls. Och om dom köpte dom endast i syfte att bränna upp dom :)
Måste bara i samma andetag nämna Kenos nya reklam som jag råkade se på tv igår. Först är det en snubbe som sjunger att det känns rätt att inte byta till vinterdäck. Sedan en kvinna som sjunger att det känns rätt att inte tvätta. För snart är det vår tur. Dvs vår tur att vinna massor av pengar så att vi kan betala en hushållsnära tjänst att utföra våra könstereotypa hushållssysslor.
KRAM
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar